Tworzenie i pozycjonowanie stron internetowych, które dostarcza Klientów

Pozycjonowanie na urządzenia przenośne (mobilne) w Google

Pozycjonowanie na urządzenia mobilne w Google

Od 21. kwietnia 2015 roku w wyszukiwarce Google zdecydowanie wyżej notowane są witryny, które są dostosowane pod względem wyglądu do niewielkich ekranów urządzeń przenośnych (zwanych także mobilnymi), czyli np. do telefonów komórkowych (tzw. smartfonów), tabletów, czy czytników.

Nasza firma wykonała testy, z których wynika, że przejście przez stronę popularnego Testu Google zgodności z urządzeniami przenośnymi nie oznacza, że witryna jest przez wyszukiwarkę uznawana za odpowiednio przygotowaną. Witryny mimo zaliczenia testu zgodności z urządzeniami przenośnymi często otrzymują ograniczony ruch od Google.

W niniejszym artykule przybliżymy:

  • jak faktycznie sprawdzić, czy strona jest uznawana przez Google za dostosowaną do wyświetlania na urządzeniach przenośnych i czy ma nałożoną karę,
  • czy warto wdrażać wersję mobilną szaty graficznej dla danego projektu,
  • ile kosztuje dostosowanie strony do urządzeń przenośnych,
  • ile ruchu można zyskać lub stracić na tej zmianie algorytmu (sposobu ustalania rankingów) Google.

Zmiana Google: dostosowanie witryn do urządzeń przenośnych

Jak pisaliśmy we wstępie, wyszukiwarka Google od 21 kwietnia 2015 roku uznaje, że jeśli dana witryna nie wyświetla się ładnie na urządzeniach mobilnych (telefony, tablety itp.), to otrzyma karę w postaci bardzo dużego obniżenia jej pozycji w wynikach wyszukiwania prezentowanych właśnie na urządzeniach przenośnych (oryginalna informacja prasowa).

Przez ładne wyświetlanie należy rozumieć zbudowanie strony tak, by na mniejszym ekranie nie trzeba było przesuwać jej w bok, by zobaczyć resztę treści. Ma ona być wyświetlana w postaci jednej długiej kolumny, przesuwalnej tylko w dół i górę. Obrazki i tekst powinny być odpowiednio zeskalowane, by były czytelne. Odnośniki (zwłaszcza w menu) muszą być od siebie odsunięte na tyle, by przy naciśnięciu palcem na ekranie nie kliknąć przypadkowo innego odnośnika. Oprócz tego witryna pod względem technicznym musi odpowiednio sygnalizować swoje dostosowanie do urządzeń mobilnych.

Karą za brak dostosowania strony do urządzeń przenośnych jest obniżenie jej pozycji w wynikach wyszukiwania przezentowanych na urządzeniach przenośnych. Nie jest przy tym obniżana pozycja w wynikach wyszukiwania prezentowanych na komputerach i laptopach.

Strony, które są odpowiednio dostosowane, nie otrzymują żadnych dodatkowych punktów w rankingu Google. Nie mają natomiast nałożonej kary, więc będą wyżej, niż witryny konkurencji, która nie idzie z duchem czasu.

Jak sprawdzić, czy strona jest faktycznie dostosowana do urządzeń przenośnych?

Najpopularniejszym i najprostszym sposobem jest wykonanie Testu Google zgodności z urządzeniami przenośnymi, co ogranicza się do wpisania na rzeczonej stronie adresu witryny docelowej i wciśnięcia określonego przycisku.

Jak sprawdziliśmy, przejście powyższego testu nie oznacza, że strona nie ma nałożonej kary za brak dostosowania do urządzeń przenośnych.

Wykonaliśmy kilkanaście prób z różnymi witrynami. Na sześciu z nich, opartych o system CMS WordPress (najpopularniejszy na świecie), zainstalowaliśmy dodatek o nazwie WP Touch, który automatycznie dostosowuje dowolną witrynę do urządzeń przenośnych. Jest to jedno z rozwiązań polecanych przez firmę Google. Na wszystkich testowanych witrynach mimo to zauważyliśmy znaczny spadek w ruchu z urządzeń przenośnych, co jest dowodem, że doraźne rozwiązania pozwalają na przejście testu, ale niekoniecznie są wystarczające do utrzymania wysokich pozycji.

Tak wygląda spadek ruchu z urządzeń przenośnych na testowanych stronach, które przechodziły powyższy test:

Pozycjonowanie - urządzenia przenośne, spadek w ruchu

Przykład dla innej testowanej witryny:

Spadek ruchu mobilnego z Google

Aby przekonać się, czy Twoja witryna ma obniżone pozycje w wyszukiwarce jak powyższe, udaj się do statystyk odwiedzin Google Analytics i z menu po lewej wybierz: Odbiorcy → Ruch Mobilny → Urządzenia. Następnie nad wykresem wybierz zakres dat od marca 2015 do dnia dzisiejszego. Jeśli widzisz spadek w ruchu, oznacza to, że Twoja witryna ma nałożoną karę.

Warto także sprawdzić raport Obsługi na urządzeniach mobilnych w usłudze o nazwie Narzędzia Google dla Webmasterów. Jeśli Twoja witryna jest podpięta pod tą usługę (a koniecznie powinna być), to zobaczysz tam ewentualne problemy zgłaszane przez wyszukiwarkę w tym zakresie. Najlepszym testem jest jednak analiza ruchu, opisana powyżej.

Po wdrożeniu właściwych, a nie doraźnych wersji mobilnych szat graficznych i wysłaniu odpowiednich zgłoszeń o zmianach na witrynie do firmy Google, ruch z urządzeń mobilnych został przywrócony w ciągu 24 godzin. Przy wdrożeniu bez poinformowania o tym wyszukiwarki, zmiany przyniosły skutek po tygodniu.

Czy warto wdrażać wersje mobilne?

Na podstawie powyższego wykresu zobaczysz także, ile odwiedzin dziennie na Twojej witrynie pochodzi z urządzeń przenośnych. Jeśli od zawsze było to maksymalnie kilkanaście osób, nie warto wdrażać wersji na urządzenia przenośne - lepiej skupić się na pozycjonowaniu, by zwiększyć ogólny ruch.

W podjęciu decyzji może pomóc wiedza, ile procent ruchu na witrynie pochodzi z urządzeń mobilnych. Aby poznać tą liczbę, otwórz system statystyk Google Analytics i z menu po lewej wybierz Odbiorcy → Ruch Mobilny → Ogółem. Z tabeli pod wykresem w kolumnie Sesje w nawiasie podane są procentowe wartości odwiedzin:

Odwiedziny z telefonów i tabletów

Wiersz "desktop" oznacza komputery, "mobile" - telefony komórkowe (smartfony), zaś "tablet" - tablety. W powyższym przykładzie 74% ruchu na witrynie pochodzi z komputerów, a pozostałe 26% - z urządzeń przenośnych.

Z analizy witryn naszych Klientów wynika, że względem konkurencji i w zależności od branży, można na wdrożeniu wersji mobilnej zyskać 5% - 20% ruchu.

Ile kosztuje dostosowanie strony do urządzeń przenośnych?

Cena przygotowania wersji mobilnej szaty graficznej zależy od skomplikowania i poprawności kodu witryny. Dla bardzo prostych witryn można liczyć na realizację za 400 zł, ale dla większości projektów będzie to cena wyższa (powyżej 1500 zł).

Często łatwiej i taniej będzie zbudować witrynę od nowa w oparciu o inną szatę graficzną, niż modyfikować obecną. Wtedy obowiązują ceny stworzenia nowej strony internetowej.

Możemy za darmo doradzić i wycenić, czy w przypadku Twojej strony internetowej lepiej będzie ją dostosować do urządzeń przenośnych, czy też gruntownie przebudować witrynę. W tym celu wypełnij poniższy formularz.

    Adres e-mail:

    Imię i nazwisko:

    Numer telefonu:

    Adres strony internetowej:

    Kiedy chcesz rozpocząć realizację tego projektu:

    Inne informacje i pytania:

    Aby dowiedzieć się, jak będziemy przetwarzać wysłane przez Ciebie dane osobowe, zobacz politykę prywatności w nowym oknie.

    Zdjęcie autora: Krzysztof Trynkiewicz - Manager pozycjonowania

    Autor: Krzysztof Trynkiewicz - Manager SEO w agencji Sukces Strony

    Manager pozycjonowania z 15-letnim doświadczeniem opartym na pracy przy kilkuset projektach, w tym międzynarodowych z ruchem powyżej 150 milionów miesięcznych użytkowników. Analityk sklepów internetowych, programista, autor publikacji prasowych, wywiadów w telewizji, radiu i prasie. Prelegent konferencji. Nadzorca systemu WordPress w Polsce. Absolwent kierunku Informatyka na Uniwersytecie Jagiellońskim.

    Pozycjonujemy strony internetowe. Od 5 lat w czołówce Polski!

    Pozycjonowanie stron internetowych

    Od 5 lat i obecnie zajmujemy miejsce w ścisłej czołówce w wynikach wyszukiwania Google wyrażenia "pozycjonowanie stron internetowych" na całą Polskę, wyprzedzając przy tym niemal milion witryn konkurencji, która specjalizuje się dokładnie w oferowaniu pozycjonowania.

    Jeśli Ty też chcesz osiągnąć sukces, zapoznaj się z naszą ofertą pozycjonowania stron internetowych lub jeśli chcesz pozycjonować samodzielnie - z naszym kursem pozycjonowania bez nauki informatyki!