Tworzenie i pozycjonowanie stron internetowych, które dostarcza Klientów

Ile Kosztuje Strona Internetowa? Sprawiedliwy Cennik na 2021 rok

Ile kosztuje strona internetowa?Ile kosztuje strona internetowa? Jaka jest cena założenia i późniejszego utrzymywania witryny? Od czego zależy cennik?

Ceny stron internetowych wahają się od 500 złotych do 50.000 złotych. Tak duża rozbieżność podyktowana jest kilkoma czynnikami:

  • rodzajem tworzonej strony (np. witryna firmowa lub prywatna, sklep, serwis ogłoszeniowy),
  • funkcjonalnością (np. czy strona ma być połączona z Facebookiem, czy ma mieć systemy automatycznie wspomagające osiąganie wysokich pozycji w Google),
  • profesjonalizmem wykonawcy: witryna powinna spełniać wymogi branżowe nakładane np. przez wyszukiwarkę Google i obowiązujące prawo.

W tym artykule omówimy, jak te elementy wpływają na koszt stworzenia witryny i jaka jest sprawiedliwa cena za wykonanie i utrzymanie strony.

Treść artykułu jest aktualna. Ostatnia modyfikacja: 4 stycznia 2021 roku.

Możesz czytać po kolei (co zalecamy) lub przejść do konkretnej sekcji:

Ile powinna kosztować strona - wizytówka?

Funkcje, w które ma być wyposażona witryna internetowa mają bezpośrednie przełożenie na koszt jej wykonania.

Podstawowa wersja, zwana zazwyczaj "wizytówką", zawiera kilka podstron z informacjami o firmie, jej produktach lub usługach i sposobem kontaktu wraz z mapą dojazdu. Właściciel nie ma możliwości samodzielnej edycji treści - nawet do poprawienia jednego wyrazu potrzebna jest każdorazowo odpłatna pomoc programisty.

Wizytówka jest dokładnie tym, co sugeruje nazwa - miejscem na podstawowe informacje o firmie. Taka witryna nie nadaje się do marketingu i osiągnięcia sukcesu w internecie.

Dzięki rozwojowi technologii, obecnie szybciej tworzy się stronę z możliwością samodzielnej edycji treści, niż ze stałą treścią. Z tego też powodu stron zwanych wizytówkami się już nie tworzy wcale. Jeśli wykonawca oferuje taką witrynę, to znaczy, że nie ma wiedzy lub umiejętności dostosowanych do obecnych standardów i nie należy powierzać mu zlecenia.

Ile powinien kosztować CMS?

Właściciele witryn zawsze chcą mieć możliwość edytowania treści podstron, bez płacenia za każdą zmianę. W tym celu witrynę wyposaża się w panel administracyjny, w którym można ręcznie edytować podstrony przy pomocy przycisków bardzo przypominających te z Worda (przyciski pogrubienia, wstawienia odnośnika itp.):

Samodzielna edycja treści strony

Taka "dynamiczna" strona nosi nazwę Systemu Zarządzania Treścią (powszechnie używa się skrótu CMS od angielskiego "Content Management System").

Nowość: Strony Ekonomiczne WordPress

Odpowiadając na zapotrzebowanie Klientów wprowadziliśmy do naszej oferty pakiet Stron Ekonomicznych CMS WordPress z dodatkiem do pozycjonowania za łącznie 800 zł netto. Znacznie niższa cena wynika z ograniczeń: szata graficzna wybrana z 600 profesjonalnych wyglądów, treść należy zmienić całkowicie samodzielnie przez prosty panel administracyjny, nie oferujemy żadnej formy kontaktu ani darmowych lub odpłatnych zmian. Kliknij, by poznać szczegóły.

Cena CMSu w wersji podstawowej powinna mieścić się w zakresie od 3000 do 5000 złotych - zależnie od tego, jak zdolny jest wykonawca i jakie funkcje wdroży do strony. Z takim wydatkiem należy liczyć się, by strona nie przynosiła problemów i wstydu, a wyglądała i działała dosyć dobrze.

UWAGA! Dwie tak samo wyglądające strony mogą drastycznie różnić się pod względem funkcjonalności. Na niewiedzy Klientów korzysta mnóstwo wykonawców, nie dbając o to, by strona:

  • była wyposażona w dodatki, które automatycznie wspomagają osiąganie wysokich pozycji w wyszukiwarce Google,
  • została zintegrowana z Facebookiem i innymi serwisami społecznościowymi,
  • miała polskojęzyczną instrukcję obsługi,
  • była zgodna z wymogami prawnymi nakładanymi na wszystkie strony internetowe (miała opracowany dokument formalny - tzw. politykę prywatności, spełniała wymagania polskiej Ustawy o Prawie telekomunikacyjnym oraz Rozporządzenia Unii Europejskiej o Ochronie Danych Osobowych - tzw. RODO),
  • została wyposażona w mechanizmy zabezpieczające (z których jeden, zwany certyfikatem SSL, bezpośrednio wpływa na pozycje w Google) oraz w mechanizmy wykonujące automatyczne kopie zapasowe na wypadek awarii,
  • była podłączona pod mechanizmy wyszukiwarki Google takie jak statystyki odwiedzin i panel, w którym firma Google zgłasza swoje potrzeby i ewentualne problemy odnośnie witryny.

Jeśli wykonawca strony jest ekspertem i wyposaża stronę w powyższe mechanizmy, których nie widać na pierwszy rzut oka, a są niezbędnymi wymogami branżowymi, to jego usługi z pewnością będą droższe. Profesjonalna strona oparta o CMS powinna kosztować od 4.000 zł do 8.000 zł.

Oprócz kosztów założenia strony, w pierwszym i każdym kolejnym roku trzeba opłacać dodatkowo koszty jej utrzymania: domenę i hosting, co jest objaśnione poniżej.

Dokładne objaśnienia i pytania, które należy zadać firmie tworzącej witrynę, zawarliśmy w artykule: Tworzenie stron internetowych do A do Z - Objaśnienia. Jeśli nie chcesz, by później okazało się, że masz piękną, ale bezużyteczną i niezgodną z prawem i wymogami Google witrynę, koniecznie przeczytaj wspomniany artykuł.

Zapoznaj się z naszą ofertą tworzenia stron, by poznać ceny i szczegóły naszej oferty.

Jeśli Twój budżet nie jest tak wysoki, możesz założyć witrynę z systemem CMS samodzielnie przy pomocy naszego szczegółowego poradnika krok-po-kroku, co kosztuje łącznie 1500 zł - kliknij, by kupić instrukcję samodzielnego założenia i prowadzenia strony (łączne koszty zakupu poradnika i założenia strony: 1500 zł). Wiedza informatyczna nie jest wymagana - jeśli potrafisz wysłać e-mail, poradzisz sobie z tym zadaniem.

Ile kosztuje sklep internetowy?

Sklepy internetowe są rozbudowanymi systemami CMS. Oprócz standardowego podziału produktów na kategorie, monitorowania stanu magazynowego i mechanizmu obsługi zamówień mogą one być wyposażone w automatyczne płatności kartą kredytową przez odwiedzających, system wystawiania faktur, automatyczny system publikacji produktów jako aukcje na Allegro itp...

Sprawiedliwy cennik powinien wskazywać minimalny koszt wykonania sklepu internetowego na 8.000 zł, przy czym jeśli sklep wykonuje profesjonalna firma i ma być wyposażony w powyższe moduły, to cena może wzrosnąć nawet do 50.000 zł. Zazwyczaj cena za dobrej jakości sklep zawiera się w przedziale od 8.000 zł do 16.000 zł.

UWAGA! Pamiętaj, że sklep internetowy to także system CMS i obowiązują go te same wymogi branżowe, nakładane przez Google i prawo, co każdą stronę. W ofercie i umowie firmy wykonującej profesjonalny sklep muszą znaleźć się elementy wymienione jako wymagania dla CMSów - przedstawione powyżej.

Zapoznaj się z naszą ofertą tworzenia sklepów, by poznać szczegóły i nasze ceny.

Od momentu założenia sklepu i co roku trzeba ponosić także koszty jego utrzymania, czyli opłacać domenę i hosting, co jest objaśnione poniżej.

W przypadku sklepu internetowego niezbędny będzie także regulamin napisany przez prawnika. Jest to jednorazowy wydatek w wysokości 200 zł (jeśli kupuje się tylko wzorzec z instrukcją dostosowania go do swojego sklepu) lub 500 zł (jeśli regulamin ma być przygotowany indywidualnie). Usługi te zamówisz w serwisie Prokonsumencki.pl - koniecznie skorzystaj z kodu rabatowego SUKCESSTRONY, co obniży cenę dowolnej usługi o 50 zł.

Przy prowadzeniu sklepu internetowego ponosi się także koszty obsługi płatności kartami i innymi metodami przez internet, za co pośrednik płatności (nie wykonawca sklepu) pobiera ok. 2% opłaty od każdej transakcji. Jest to jednak pobierane z bieżącej sprzedaży i od niej zależnie.

Koszt zrobienia serwisu ogłoszeniowego, aukcyjnego, portalu itp.

Jak widzisz, wraz ze wzrostem skomplikowania strony, rośnie jej cena.

Nietypowe strony, jak portale internetowe, serwisy aukcyjne, czy ogłoszeniowe będą kosztować od 15.000 do kilkudziesięciu tysięcy złotych, zależnie od stawianych przed nimi wymagań.

Ceny amatorów i profesjonalistów

Drugim ważnym czynnikiem, od którego zależy cena strony internetowej, jest jakość wykonawcy.

W internecie mnóstwo jest ofert zrobienia witryny za 500 – 3000 zł. Możesz być pewien, że taki wykonawca to amator, a jego dzieło będzie nadawało się do kosza. Pamiętaj, że strona ma reprezentować Ciebie - nie może więc wyglądać i działać inaczej, niż świetnie.

Nie powinieneś także przepłacać. Oferty stworzenia stron powyżej limitów, które podaliśmy, są zdecydowanie przesadzone. Nie otrzymasz za to żadnej dodatkowej jakości.

Pamiętaj, by zawsze sprawdzać jakość wykonawcy przed powierzeniem mu zlecenia. Ustalcie sprawiedliwą cenę, aby każdy z was był zadowolony.

Ile kosztuje utrzymanie strony internetowej lub sklepu?

Do funkcjonowania każdej strony internetowej (CMSu, sklepu, serwisu ogłoszeniowego) niezbędne jest wykupienie i opłacanie co roku dwóch usług:

  • domeny (adresu internetowego takiego jak "sukcesstrony.pl") za 100 zł rocznie,
  • hostingu (zawsze włączonego komputera, na którym będą trzymane pliki strony - np. zdjęcia i teksty) za około 200 zł rocznie.

Oznacza to, że utrzymanie strony lub sklepu internetowego kosztuje razem około 300 zł rocznie.

Przez utrzymanie rozumieć należy tylko te dwie powyższe usługi techniczne, niezbędne do posiadania witryny. Obydwie wykupuje się w firmie, która zajmuje się wyłącznie ich świadczeniem. Nie będzie to więc ta sama firma, która wykona stronę. Dzięki temu jest się niezależnym od wykonawcy w przyszłości, co jest ogromnie ważne. Wykonawca strony byłby i tak tylko pośrednikiem w zamawianiu tych dwóch usług (co zajmuje 10 minut), więc nie ma sensu płacić mu prowizji i się od niego uzależniać.

Przez utrzymanie strony nie należy więc rozumieć modyfikowania treści strony, dodawania produktów do sklepu, obsługiwania zamówień, aktualizacji mechanizmów witryny - to wszystko robi się bez wiedzy programistycznej, przez kliknięcie kilku przycisków w panelu administracyjnym systemu CMS. Oczywiście można poprosić firmę informatyczną o pomoc, ale praktycznie nikt tego nie robi - wszystko jest banalnie proste w obsłudze.

Jeśli chcesz kupić te dwie usługi niezbędne do posiadania witryny w polskiej firmie, polecamy dhosting.pl. Jeśli zaś język angielski nie stanowi dla Ciebie problemu, lepsza jest amerykańska firma DreamHost, z której usług sami korzystamy. Dokładne omówienie tematów znajdziesz w artykułach: Co to jest hosting? oraz Co to jest domena?

Tworzenie stron internetowych - cennik 2021

Dla ułatwienia przedstawiamy podsumowanie kosztów w tabeli, zaktualizowanej na rok 2021. Dowiesz się z niej, ile kosztuje strona internetowa.

Rodzaj strony Jakość Sprawiedliwa cena założenia Dodatkowe koszty utrzymania Oferta naszej firmy
Bez możliwości edycji Fatalna - takich stron już się nie zakłada Nie dotyczy Nie dotyczy Nie oferujemy
Strona z CMSem - możliwością edycji Niska - bez spełniania wymogów branżowych i prawnych 3000 zł – 5.000 zł 300 zł rocznie Nie oferujemy
Strona z CMSem - możliwością edycji Wysoka - spełniająca wymogi branżowe i prawne 4.000 zł – 8.000 zł 300 zł rocznie Zobacz ofertę
Sklep internetowy Wysoka - spełniająca wymogi branżowe i prawne 8.000 zł – 16.000 zł
+ regulamin:
200 zł – 500 zł
300 zł rocznie Zobacz ofertę
Serwis ogłoszeniowy itp. Wysoka - spełniająca wymogi branżowe i prawne Powyżej 15.000 zł 300 zł rocznie Nie oferujemy

Strona internetowa kosztuje około 4000 - 8000 zł w pierwszym roku i około 300 zł rocznie - dla zdecydowanej większości przypadków.

Ile kosztuje marketing strony www?

Ceny reklamowania strony lub sklepu omówiliśmy w artykule: Ile kosztuje pozycjonowanie strony internetowej? Pozycjonowanie jest najtańszą i najpopularniejszą formą marketingu w internecie. Polega na podnoszeniu pozycji w wynikach wyszukiwania Google.

Jeśli zależy Ci na skutecznym zwiększeniu liczby odwiedzin, przyjmij, że budżet miesięczny będzie musiał wynosić minimum 2000 zł netto. Są także alternatywne metody z niższymi budżetami - szczegóły w naszej ofercie pozycjonowania. Możesz także skorzystać np. z kursu pozycjonowania dla początkujących, którego cena jest niższa i jednorazowa.

Oczywiście marketing jest opcjonalny, a Klientów możesz pozyskiwać na różne sposoby. Najlepiej więc rozdzielić zakładanie witryny od jej reklamowania. Usługi te może realizować firma wykonująca stronę lub dowolna inna.

Czy czas tworzenia strony wpływa na cenę?

Kwestia czasowa ma w przypadku stron internetowych raczej drugorzędne znaczenie. Wykonanie:

  • CMSu może potrwać 2 - 4 tygodnie,
  • sklepu internetowego pewnie zajmie od miesiąca do dwóch,
  • bardziej nietypowej strony to kwestia kilku miesięcy.

Teoretycznie można przypuszczać, że jeśli chcemy mieć stronę w znacznie krótszym czasie, pewnie będzie trzeba dopłacić prawie o tyle procent więcej, o ile procent szybciej chcemy otrzymać gotową witrynę w stosunku do powyższych norm.

Taka jest teoria, natomiast w praktyce nie da się procesu tworzenia witryny przyspieszyć bez obniżenia jej jakości. Czas realizacji powinien określić wykonawca. Jeśli go narzucisz, otrzymasz niedopracowany produkt.

W dodatku jeśli wykonawca może w ekspresowym tempie zrealizować zlecenie, to znaczy, że nie ma innych Klientów - a to źle o nim świadczy.

Jeśli chcesz wiedzieć, ile kosztuje strona internetowa w naszej firmie, dostosowana do Twoich potrzeb, przejdź do naszej oferty zakładania witryn.

Zdjęcie autora: Krzysztof Trynkiewicz - Manager pozycjonowania

Autor: Krzysztof Trynkiewicz - Manager SEO w agencji Sukces Strony

Manager pozycjonowania z 15-letnim doświadczeniem opartym na pracy przy kilkuset projektach, w tym międzynarodowych z ruchem powyżej 150 milionów miesięcznych użytkowników. Analityk sklepów internetowych, programista, autor publikacji prasowych, wywiadów w telewizji, radiu i prasie. Prelegent konferencji. Nadzorca systemu WordPress w Polsce. Absolwent kierunku Informatyka na Uniwersytecie Jagiellońskim.

Darmowa książka dla planujących zakup strony internetowej

Książka Zamawianie stron i sklepów internetowych od A do Z

Jeśli planujesz zakup strony, zobacz naszą ofertę tworzenia stron lub sklepów internetowych i koniecznie pobierz i przeczytaj naszą książkę elektroniczną "Zamawianie stron i sklepów internetowych od A do Z". Dowiesz się z niej między innymi:

  • które oprogramowanie wybrać
  • jak sprawdzić wykonawcę
  • jakie są całkowite koszty
  • co będzie potrzebne
  • na co zwrócić uwagę
  • jak założyć stronę wielojęzyczną
  • co zagwarantuje sukces sklepu
  • jakie treści muszą znaleźć się na stronie

Kliknij, by pobrać książkę ZA DARMO!