Tworzenie i pozycjonowanie stron internetowych, które dostarcza Klientów

Jaki jest najlepszy CMS: WordPress, Joomla, Drupal, czy inny?

Który CMS jest najlepszyZdjęcie dzięki uprzejmości Ambro

Współczesne strony internetowe zawsze opiera się na systemie CMS. Jeśli termin ten nie jest Ci znany, przeczytaj: co to jest CMS? W skrócie, system taki umożliwia samodzielne modyfikowanie treści witryny bez znajomości programowania.

Wielu naszych Klientów pyta nas, jaki jest najlepszy CMS: WordPress, czy Joomla, a może Drupal, TYPO3, czy też jakiś inny, np. stworzony od podstaw przez wykonawcę strony (nazywamy to autorskim CMSem)?

W dzisiejszym artykule obiektywnie i jednoznacznie wskażemy, jaki CMS wybrać dla różnego rodzaju projektów w 2021 roku, podając konkretną argumentację.

Na co zwrócić uwagę, wybierając CMS?

Prawda jest taka, że w każdym CMSie można wykonać taką samą witrynę i osiągnąć te same cele.

Wszelkie kwestie wygody w użytkowaniu i intuicyjności są obecnie na podobnym poziomie tak w Joomli, jak w WordPressie, Drupalu, TYPO3, czy innym CMSie, a przynajmniej nie różnią tych systemów na tyle, by z któregoś z nich z tego powodu zrezygnować.

Wybór systemu zarządzania treścią powinien więc opierać się na następujących wskazówkach:

  • im łatwiej dany CMS da się dopasować do Twoich wymagań, tym szybciej strona powstanie i tym mniejszy będzie koszt jej stworzenia,
  • im popularniejszy jest system, tym więcej programistów będzie mogło w przyszłości rozbudować witrynę, zaś konkurencja między nimi obniży cenę,
  • nie należy wybierać systemów, które tracą na popularności, ponieważ projekty te zmierzają ku zamknięciu - jest to ślepa uliczka, w którą nie ma sensu wkraczać.

Jaki jest najlepszy CMS w 2021 roku?

Znając powyższe realia, jednoznacznie można wskazać, że najlepszy CMS to WordPress.

Po pierwsze, jest to najpopularniejszy CMS. Wedle danych serwisu BuildWith 54% stron zbudowanych na CMSach używa właśnie WordPressa, zaś wedle danych W3Techs - aż 61%. Dla porównania następne w kolejności Joomla i Drupal mają po zaledwie kilka procent udziału w rynku systemów zarządzania treścią.

Duża popularność oznacza dużą liczbę dostępnych dodatków do systemu. Dodatki te to gotowe rozwiązania, które np. wzbogacają stronę o system rezerwacji lub w przekształcają witrynę w katalog ogłoszeń nieruchomości. Ogólnie więc, dodatki pozwalają szybciej i taniej dostosować CMS do Twoich wymagań. Można się domyśleć, który CMS jest najlepszy pod tym względem.

WordPress posiada 35 tysięcy dodatków - najwięcej spośród wszystkich systemów zarządzania treścią. Drupal ma ich o połowę mniej, bo 16 tysięcy. Joomla ma 8 tysięcy modułów, zaś TYPO3 - tylko 1 tysiąc. Autorskie CMSy mają zazwyczaj po kilka - kilkanaście dodatków, co oznacza, że wszelkie nietypowe funkcje trzeba zaprogramować od nowa, co podnosi koszty i czas realizacji. Najmniejsze koszty i czas realizacji wiążą się więc z WordPressem.

Wreszcie, witryna musi być łatwa do rozbudowania w przyszłości przez wielu programistów w szybkim czasie i po niskiej cenie. System autorski jest tego przeciwieństwem, ponieważ wykonawca będzie musiał nauczyć się czyjegoś kodu i dostosować do niego. Z wymienionych systemów tylko WordPress zyskuje na popularności - wszystkie inne tracą, co obrazuje poniższy wykres od firmy Google oraz wykres ze strony W3Techs.

Kto używa WordPressa?

Oto przykłady stron na WordPressie:

Wyjątki od reguły

W 95% przypadków WordPress będzie najlepszym rozwiązaniem dla Twojej witryny.

Na pozostałe 5% przypadków, w których można wybrać inny CMS, składają się następujące sytuacje:

  • inny CMS ma dodatek realizujący dokładnie to zadanie, które chcesz, a WordPress takiego dodatku nie posiada (co praktycznie się nie zdarza),
  • strona jest na tyle skomplikowana i nietypowa, że łatwiej zbudować ją od podstaw na autorskim kodzie, niż dostosowywać CMS do wymagań projektu (bardzo sporadyczna sytuacja, występująca np. przy tworzeniu serwisów ogłoszeniowych, aukcyjnych),
  • strona jest sklepem internetowym (WordPress umożliwia sprzedaż dzięki świetnemu i darmowemu dodatkowi WooCommerce, ale jego pozycja na rynku systemów sklepowych dopiero rośnie).

Szczerze przyznajemy także, że Drupal w jednym aspekcie jest bardziej popularny, niż WordPress - obecnie obsługuje więcej stron o dużym natężeniu ruchu, co wynika z jego dawnej popularności i przeszłej skłonności rządów do używania go na swoich stronach.

Nie jest zaś prosto stronę o dużym ruchu przenieść na nowy system, stąd mimo malejącej popularności Drupala i wyraźnie rosnącej WordPressa, jeszcze przez jakiś czas w tej jednej statystyce Drupal pozostanie lepszy. Należy jednak mieć świadomość, że jest to efekt przeszłości, a nie teraźniejszości lub przyszłości, w których WordPress wiedzie absolutny prym.

Najlepszy CMS wybrany, a wykonawca?

Z przyjemnością informujemy, że nasza firma jest odpowiedzialna za oficjalną polską wersję systemu WordPress (patrz: sekcja Autorzy w najnowszej wersji WordPressa).

Autorzy WordPress Polska

Jesteśmy także odpowiedzialni za polską wersję najpopularniejszego dodatku do pozycjonowania tego CMSu - WordPress SEO, a także kilkunastu innych popularnych dodatków.

Wiesz już, który CMS jest najlepszy. Jeśli zależy Ci na profesjonalnym wykonaniu, wybierz firmę, która go współtworzy - Sukces Strony. Zachęcamy do poznania naszej oferty zakładania witryn.

Zdjęcie autora: Krzysztof Trynkiewicz - Manager pozycjonowania

Autor: Krzysztof Trynkiewicz - Manager SEO w agencji Sukces Strony

Manager pozycjonowania z 15-letnim doświadczeniem opartym na pracy przy kilkuset projektach, w tym międzynarodowych z ruchem powyżej 150 milionów miesięcznych użytkowników. Analityk sklepów internetowych, programista, autor publikacji prasowych, wywiadów w telewizji, radiu i prasie. Prelegent konferencji. Nadzorca systemu WordPress w Polsce. Absolwent kierunku Informatyka na Uniwersytecie Jagiellońskim.

Darmowa książka dla planujących zakup strony internetowej

Książka Zamawianie stron i sklepów internetowych od A do Z

Jeśli planujesz zakup strony, zobacz naszą ofertę tworzenia stron lub sklepów internetowych i koniecznie pobierz i przeczytaj naszą książkę elektroniczną "Zamawianie stron i sklepów internetowych od A do Z". Dowiesz się z niej między innymi:

  • które oprogramowanie wybrać
  • jak sprawdzić wykonawcę
  • jakie są całkowite koszty
  • co będzie potrzebne
  • na co zwrócić uwagę
  • jak założyć stronę wielojęzyczną
  • co zagwarantuje sukces sklepu
  • jakie treści muszą znaleźć się na stronie

Kliknij, by pobrać książkę ZA DARMO!