Tworzenie i pozycjonowanie stron internetowych, które dostarcza Klientów

Co to jest CMS (System Zarządzania Treścią) i czy jest mi Potrzebny?

Co to jest CMS?

Zdjęcie autorstwa digitalart

CMS to skrót od angielskiego Content Management System (System Zarządzania Treścią).

Jest to strona internetowa, posiadająca panel administracyjny, który pozwala na samodzielne i bezpłatne zmienianie treści bez znajomości programowania. W dalszej części artykułu poznasz szczegóły na temat tego, co to jest CMS, co oferuje i ile kosztuje.

Na czym polega CMS i co oferuje?

Strona internetowa oparta na systemie CMS pozwala na własnoręczną edycję treści bez posiadania wiedzy informatycznej.

Dodawanie, modyfikowanie i usuwanie tekstów, tabel, grafik, zdjęć, filmów, a nawet całych podstron i działów odbywa się przez klikanie przycisków. Podczas pisania tekstu można używać przycisków do formatowania tekstu (np. pogrubianie, wstawianie odnośnika) podobnych do tych z Worda.

Najpopularniejsze systemy CMS posiadają (zazwyczaj darmowe) dodatki, zwane wtyczkami. Wtyczką może być np. galeria zdjęć, zestaw dodatków pomagających w pozycjonowaniu, forum dyskusyjne, system rezerwacji pokojów hotelowych, czy przycisk "Lubię to" Facebooka. Instalacja wtyczki zazwyczaj ogranicza się do wpisania jej nazwy i kliknięcia jednego przycisku, o ile używa się wystarczająco nowoczesnego systemu CMS, np. WordPressa, którego panel administracyjny widać poniżej.

Co to jest CMS?

Wtyczki pozwalają więc za darmo i bez znajomości programowania rozszerzać funkcjonalność strony internetowej.

Ogromną zaletą CMSów jest brak opłat za modyfikowanie witryn internetowych, które w taki system są wyposażone. Nie trzeba też zwracać się do firmy informatycznej, podpisywać umowy, uzgadniać szczegółów i czekać na wykonanie zlecenia - wszystko można natychmiast zrobić samemu.

Obecnie praktycznie nie wykonuje się witryn, które nie są wyposażone w CMS.

Rodzaje CMSów, ich bezpieczeństwo i późniejsze koszty

Poniższe informacje są bardzo ważne - nie pomijaj ich!

Podobnie, jak samochód z zewnątrz wyglądający prosto, od wewnątrz ma skomplikowaną strukturę, tak każde oprogramowanie komputerowe (w tym CMSy) działa dzięki setkom tysięcy linii kodu programistycznego, zwanego źródłowym.

Programiści mogą taki kod ujawnić publicznie (zazwyczaj za darmo), albo udostępniać tylko klientom, którym sprzedali swoje oprogramowanie. Ze względu na taką "otwartość kodu" (publiczną lub nie) systemy CMS (jak większość oprogramowania komputerowego) dzielą się na dwie kategorie.

  • Systemy o "otwartym kodzie źródłowym" (bardzo często zwane "open source"), których kod jest udostępniany publicznie, prawie zawsze za darmo, dzięki czemu używa ich mnóstwo osób. Duża liczba Internautów z dostępem do kodu źrodłowego tworzy (często za darmo) ogromne ilości wtyczek, szablonów (szat graficznych) i innych dodatków. Internauci szybko też wychwytują błędy bezpieczeństwa w kodzie, które by mogły zagrozić włamaniem na stronę, używającą danego CMSu. Drugą stroną medalu jest konieczność aktualizowania takiego systemu na bieżąco, właśnie ze względów bezpieczeństwa (przy okazji CMS zyskuje nowe możliwości). Na szczęście w popularnych CMSach aktualizacja sprowadza się do kliknięcia jednego przycisku i prawie nigdy nie powoduje problemów. W mniej popularnych CMSach aktualizacja może wymagać wiedzy programistycznej i pociągać za sobą dodatkowe koszty.
  • Systemy o "zamkniętym kodzie źródłowym", tworzone i rozwijane jako produkty danych firm. Kod takich CMSów jest znany tylko klientom firmy, u których ten CMS zastosowano. Mała liczba użytkowników systemu oznacza zazwyczaj mniejszą liczbę dostępnych dodatków (tworzy je głównie producent oprogramowania). Ponieważ kod rozwija tylko jedna firma, jest większa szansa, że są w nim błędy bezpieczeństwa. Kod ten jest jednak znany tylko wąskiemu gronu klientów, więc szansa na wykrycie i upublicznienie luki w bezpieczeństwie jest niewielka. W praktyce rzadko więc zachodzi potrzeba aktualizowania takiego CMSu, a czasami aktualizacja jest wliczona w cenę systemu. Ograniczone możliwości rozwoju dyskwalifikują jednak CMSy o zamkniętym kodzie w 95% przypadków.

CMSy hostowane

Istnieją także CMSy zwane "hostowanymi", w których często nie płaci się za hosting i nie ma się dostępu do kodu źródłowego, lecz używa się gotowego systemu o ograniczonych możliwościach, zainstalowanego na serwerach usługodawcy.

Ze względów bezpieczeństwa firmy oferujące takie rozwiązania nie pozwalają na wgrywanie swoich dodatków do tych systemów i jakiekolwiek ich modyfikowanie poza przewidzianym (co zazwyczaj sprowadza się do edycji treści i wybrania jednej spośród kilkunastu szat graficznych). Wyeksportowanie treści z takiej usługi jest zazwyczaj bardzo utrudnione. Często przy wejściu na strony tego typu wyświetlają się reklamy usługodawcy.

Z tych względów CMSy hostowane zdecydowanie odradzamy.

Który CMS wybrać?

Zdecydowanie najpopularniejszym (i według nas bezkonkurencyjnym) Systemem Zarządzania Treścią jest obecnie WordPress, dostępny w języku polskim. Posiada on otwarty kod, jest darmowy (także do zastosowań komercyjnych), oferuje ponad 1500 darmowych szablonów (szat graficznych) i 35 tysięcy wtyczek (zazwyczaj ich opisy i ustawienia są po angielsku). Z WordPressa korzysta niniejsza strona.

CMS ten oferuje wszystkie wymienione w artykule zalety, jest intuicyjny w obsłudze, posiada wbudowany system komentarzy (który można wyłączyć). Zmiana szaty graficznej strony możliwa jest w kilku kliknięciach myszą. Z racji popularności ewentualne zaawansowane modyfikowanie CMSu wiąże się z dużym wyborem programistów, co oznacza niskie ceny. Ogromną zaletą jest też wsparcie gigantycznej społeczności - w Internecie można znaleźć rozwiązania praktycznie wszystkich problemów i zagadnień.

WordPress posiada wiele wtyczek, dzięki którym można wykonać w nim każdy rodzaj serwisu - od sklepu internetowego, przez forum dyskusyjne, po portale ogłoszeniowe i systemy rezerwacji terminów lub pokojów hotelowych.

Firma odpowiedzialna za wykonanie strony internetowej powinna zastosować właśnie ten system. Wiele firm z racji starych nawyków będzie polecać inne CMSy, jak Joomla, czy Drupal, ale w ostatnich latach zdecydowanie i bezpowrotnie przegrały one wyścig jakościowy i popularnościowy z WordPressem. Jeśli chcesz przeczytać obiektywne dane statystyczne na dowód tego, że WordPress jest bezapelacyjnie najpopularniejszym CMSem i jako jedyny z czołówki wciąż rozszerza swój udział w rynku, przeczytaj nasz artykuł: Który CMS jest najlepszy: WordPress, Joomla, Drupal, czy inny?

Z przyjemnością informujemy, że nasza firma odpowiada za oficjalną polską wersję systemu WordPress (patrz: sekcja Autorzy w najnowszej wersji WordPressa), a także za polską edycję najpopularniejszego dodatku do jego pozycjonowania - WordPress SEO i kilkunastu innych wtyczek.
Autorzy WordPress Polska

Jeśli chcesz, by Twoją witrynę wykonali profesjonaliści, zapoznaj się z naszą ofertą zakładania stron i cennikiem w niej zamieszczonym.

Wersja próbna WordPressa - zobacz!

Przygotowaliśmy wersję demonstracyjną panelu zarządzania witryną, przez który możesz opublikować nowe treści na stronie i zmienić jej szatę graficzną (dostępne są wyglądy w języku angielskim, Twoja strona będzie oczywiście po polsku). Miej na uwadze, że system WordPress jest znacznie bardziej rozbudowany, ale do celów demonstracyjnych znacznie ograniczyliśmy jego możliwości i widoczne opcje (do około 5%).

Zobacz, jak prosto możesz dodać nowy dział do strony:

  • Wejdź na stronę logowania do panelu administracyjnego. Wpisz dane:
    Nazwa użytkownika: demonstracja
    Hasło: demonstracja
  • Kliknij przycisk "Zaloguj się". W lewym górnym rogu strony najedź na napis Strony i z wysuwanego menu kliknij "Dodaj nową".
  • W górnym polu wpisz tytuł, a poniżej treść artykułu i kliknij przycisk Opublikuj po prawej.
  • Wejdź na stronę główną wersji demonstracyjnej - w menu pojawiła się Twoja podstrona!

Proste, prawda? Właśnie tak łatwa w zarządzaniu będzie Twoja strona internetowa. Zobacz naszą ofertę.

W uzasadnionych przypadkach można zgodzić się na wykonanie strony opartej o CMS o zamkniętym kodzie. Przykładem takiej sytuacji jest posiadanie przez firmę gotowej, wyspecjalizowanej wtyczki, która spełnia nasze wymagania, a której nie ma w WordPressie (co zdarza się bardzo rzadko). Należy przy tym pamiętać, że późniejsze rozwijanie takiej strony może być problematyczne ze względu na czytelność kodu producenta CMSu oraz udzielonej umowy licencyjnej w zakresie modyfikowania systemu.

Dla stron nietypowych i zaawansowanych w funkcjonalności, jak serwisy aukcyjne, ogłoszeniowe itp. czasami lepszym rozwiązaniem, niż modyfikowanie już istniejących systemów, jest stworzenie witryny z CMSem od podstaw.

Cena CMSu i czas wykonania

Należy pamiętać, że zastosowanie darmowego CMSu nie oznacza, że strona będzie tańsza w wykonaniu. W obu przypadkach płaci się bowiem za jego instalację, konfigurację, dostosowanie do indywidualnych potrzeb, czy podpięcie szaty graficznej. Można spodziewać się takiej samej ceny za wykonanie witryny niezależnie od otwartości kodu użytego do jej budowy.

Rozsądne ceny wykonania stron internetowych opartych o system CMS zaczynają się od 3000zł, a kończą na 9000zł, zależnie od potrzeb konfiguracji wtyczek, skomplikowania szaty graficznej, jak i jakości wykonania witryny przez wykonawcę.

Szczegóły odnośnie tego, ile sprawiedliwie powinna kosztować statyczna strona internetowa, CMS, sklep, czy forum znajdziesz w artykule: Ile kosztuje strona internetowa.

Czas wykonania strony opartej o CMS wynosi zazwyczaj od 14 do 21 dni, zależnie od wykonawcy.

Zapoznaj się z naszą ofertą zakładania stron internetowych, opartych o CMS WordPress.

Zdjęcie autora: Krzysztof Trynkiewicz - Manager pozycjonowania

Autor: Krzysztof Trynkiewicz - Manager SEO w agencji Sukces Strony

Manager pozycjonowania z 15-letnim doświadczeniem opartym na pracy przy kilkuset projektach, w tym międzynarodowych z ruchem powyżej 150 milionów miesięcznych użytkowników. Analityk sklepów internetowych, programista, autor publikacji prasowych, wywiadów w telewizji, radiu i prasie. Prelegent konferencji. Nadzorca systemu WordPress w Polsce. Absolwent kierunku Informatyka na Uniwersytecie Jagiellońskim.

Darmowa książka dla planujących zakup strony internetowej

Książka Zamawianie stron i sklepów internetowych od A do Z

Jeśli planujesz zakup strony, zobacz naszą ofertę tworzenia stron lub sklepów internetowych i koniecznie pobierz i przeczytaj naszą książkę elektroniczną "Zamawianie stron i sklepów internetowych od A do Z". Dowiesz się z niej między innymi:

  • które oprogramowanie wybrać
  • jak sprawdzić wykonawcę
  • jakie są całkowite koszty
  • co będzie potrzebne
  • na co zwrócić uwagę
  • jak założyć stronę wielojęzyczną
  • co zagwarantuje sukces sklepu
  • jakie treści muszą znaleźć się na stronie

Kliknij, by pobrać książkę ZA DARMO!