Tworzenie i pozycjonowanie stron internetowych, które dostarcza Klientów

Tworzenie stron internetowych od A do Z – Objaśnienia i Cennik 2021

Tworzenie stron internetowych

Szukasz konkretnej oferty?
Zobacz naszą ofertę zakładania stron lub ofertę zakładania sklepów internetowych.
Poniżej zaś znajdziesz najważniejsze informacje i objaśnienia dla Ciebie jako osoby kupującej stronę - od A do Z, krok po kroku.

Chcesz zlecić stworzenie strony internetowej? Z tego artykułu dowiesz się wszystkiego, co musisz wiedzieć:

  • Ile kosztuje założenie i utrzymanie strony internetowej? Jak długo trwa?
  • Jakie usługi trzeba wykupić? Co to jest domena i serwer hostingowy?
  • Na jakim oprogramowaniu ma działać strona? Co to jest CMS?
  • Czy samodzielne zmienianie treści jest trudne?
  • Jakie mechanizmy i elementy musi posiadać współczesna witryna?
  • Jakie pytania zadać, by poznać, czy firma tworząca strony jest profesjonalna?
  • Co trzeba dostarczyć wykonawcy strony?
  • Jak wygląda konkretna oferta na założenie strony lub sklepu internetowego?

Podamy praktyczne odpowiedzi na powyższe pytania zakładając, że - podobnie jak 90% innych osób - potrzebujesz strony informacyjnej firmowej lub prywatnej, która będzie piękna w wyglądzie, szybka w działaniu, intuicyjna w obsłudze, poprawnie wyświetlana na telefonach i tabletach, odpowiednio zabezpieczona, bezawaryjna, ale zarazem będzie przygotowana tak, by szybko zdobywać wysokie pozycje w wyszukiwarce Google (co nazywa się pozycjonowaniem).

Jeśli właśnie tego szukasz, czytaj dalej.

Ceny i czas realizacji stron internetowych

Typowa strona o charakterze informacyjnym - firmowa lub prywatna, także z blogiem (czyli sekcją często dodawanych aktualności), będzie miała cenę zależną zwłaszcza od mechanizmów, w jakie będzie wyposażona. Dokładniej opiszemy je za chwilę. Zakładamy, że chcesz, aby strona była nowoczesna i miała wszystkie elementy, które są powszechnie uznawane za niezbędne i będące standardem, ale bez zbędnych dodatków, które by podnosiły cenę. Standardem jest np. możliwość samodzielnej edycji treści i posiadanie statystyk odwiedzin.

Cena stworzenia nowoczesnej, profesjonalnej strony internetowej powinna zawierać się w zakresie od 4.000 do 8.000 zł netto. Znajdziesz także wiele tańszych ofert, ale niższa cena musi wiązać się z pomijaniem przez wykonawcę mechanizmów, które są standardami, o czym nieświadomy Klient nawet nie będzie wiedział. Ty po przeczytaniu tego artykułu będziesz świadomym Klientem i będziesz wiedział, dlaczego z pozoru taka sama strona w jednej firmie kosztuje 6 tysiący zł, a w innej - 5 razy więcej.

Czas realizacji strony powinien wynosić minimum 21 dni. Jeśli wykonawca oferuje krótszy termin, to zapewne nie wdroży wszystkich niezbędnych mechanizmów lub zrobi to nieprofesjonalnie. Krótszy termin realizacji oznacza także, że wykonawca nie ma bieżących Klientów, co nie świadczy o nim najlepiej. Faktyczne programowanie trwa zazwyczaj 14 - 21 dni, a rozpoczyna się wtedy, gdy wykonawca skończy bieżące projekty. W firmie, która działa sprawnie i ma proporcjonalnie dużo pracowników do Klientów, wykonanie strony zazwyczaj będzie trwało od 21 do 45 dni.

Utrzymanie strony internetowej kosztuje około 250 - 400 zł rocznie. W praktyce na utrzymanie składa się opłacanie dwóch usług, które teraz krótko omówimy.

Co jest potrzebne do posiadania strony internetowej? Czym są domena i hosting?

Gdy otwierasz dowolną stronę internetową, wpisujesz do paska przeglądarki jej adres. Przykładowo, adres tej witryny to sukcesstrony.pl. Taki adres nazywa się domeną. Domena składa się z wymyślonego przez Ciebie ciągu znaków (np. sukcesstrony), kropki oraz końcówki, która reprezentuje dany kraj (pl - Polskę) lub jest uniwersalna i używana globalnie (np. com).

Przyjęło się, że strony w języku polskim powinny mieć końcówkę pl, ewentualnie com.pl, zaś w języku angielskim - com, eu albo net. Dostępne są także końcówki symbolizujące funkcje lub branże, np. gallery shop, ale obecnie są jeszcze mało popularne, więc lepiej trzymać się tych wcześniej wymienionych. Pisząc lub wymawiając "sukcesstrony.shop" mało kto pozna, że chodzi o adres strony internetowej, zaś "sukcesstrony.pl" jest już powszechnie rozumiane jako adres.

Końcówki domen nie robią prawie żadnej różnicy pod względem technicznym i prawnym - różnią się tylko brzmieniem, ale lepiej trzymać się przyjętych konwencji i użyć końcówki odpowiedniej dla języka strony. Dla stron w kilku językach najlepiej wykupić kilka domen, choć mogą też działać pod jedną.

Wiemy już, że domena jest niezbędna, by dostać się na stronę. Po jej otworzeniu zawsze ukażą się teksty, zdjęcia i inne elementy. Te treści pojawiają się na Twoim ekranie, ponieważ zostały załadowane z innego komputera, który te zdjęcia, teksty i inne pliki utrzymuje i przez całą dobę przesyła do wszystkich internautów wchodzących na stronę. Taki komputer nazywa się serwerem hostingowym, a w skrócie - hostingiem.

Serwer hostingowy utrzymuje więc pliki witryny. Najwygodniej jest zamówić serwer hostingowy razem z domeną, w tej samej firmie. Nie powinna to być jednak ta firma, która stworzy dla Ciebie stronę, ponieważ ona by była tylko pośrednikiem, dyktującym wyższe ceny. Do tego przyszłość Twojej strony by była zawsze zależna od jej pierwotnego wykonawcy, co zawsze źle się kończy.

Domenę i serwer hostingowy polecamy wykupić (po wybraniu wykonawcy, choć można już teraz) w firmie dhosting, która zajmuje się tylko świadczeniem tych usług, na solidnym poziomie. Łączna cena domeny i hostingu w tej firmie to około 275 zł rocznie (zależnie od wybranej końcówki domeny).

Hosting i domena to jedyne usługi niezbędne do posiadania strony internetowej. Opłacane są co roku, o czym otrzymasz od firmy hostingowej odpowiednie przypomnienia.

Nowoczesne strony internetowe na rok 2021

Nowoczesne strony internetowe pozwalają na samodzielną zmianę treści przez właścicieli, bez znajomości programowania. Wystarczy zalogować się do panelu administracyjnego i kliknąć odpowiednie przyciski:

Nowoczesna strona internetowa

Jest to równie proste, jak wysłanie e-maila lub napisanie tekstu w Wordzie. Podobnie proste jest rozszerzanie funkcji strony. Na przykład: aby dodać przycisk "Lubię to" Facebooka, wystarczy w panelu administracyjnym wyszukać odpowiedni dodatek z listy i kliknąć "Zainstaluj".

Jednocześnie takie profesjonalne strony internetowe automatycznie dostosowują dodawaną treść do wyświetlania na urządzeniach przenośnych i mają mechanizmy, które wspierają pozycjonowanie. Systemy umożliwiające łatwe zarządzanie stronami nazywa się Systemami Zarządzania Treścią (w skrócie mówi się CMS od angielskiego tłumaczenia: content management systems).

Najpopularniejszym na świecie systemem CMS jest WordPress i niemal wszystkie witryny powinny być właśnie na nim tworzone. Jeśli wykonawca proponuje Ci inne rozwiązanie, lepiej trzymaj się od niego z daleka. Obiektywne argumenty znajdziesz w artykule: Który CMS jest najlepszy?

Niezbędne mechanizmy na stronach internetowych

Wiemy już, że podstawowym systemem witryny musi być WordPress. Strona musi też oczywiście być piękna i poprawnie wyświetlać się na urządzeniach przenośnych, czyli na telefonach i tabletach. Oczywistymi elementami są też mapa dojazdu i formularz kontaktowy.

Są jednak także inne elementy, które są obecnie absolutnym standardem przy tworzeniu stron, a które wykonawcy często pomijają, by móc wykonać witrynę w cenie niższej, niż 5000 zł. Elementy te to:

  • automatyczne wspomaganie pozycjonowania, czyli zdobywania wysokich miejsc w wynikach wyszukiwania Google - jest wiele różnych mechanizmów, które są niezbędne w osiąganiu wysokich pozycji i pozyskiwaniu ruchu z Google, ale jeśli firma wykonująca stronę nie jest dobra w pozycjonowaniu, to sama tych mechanizmów nie zna, więc także nie instaluje ich u swoich Klientów (tak jest w 90% przypadków),
  • system statystyk odwiedzin Google Analytics - musisz wiedzieć, ile osób odwiedza Twoją stronę i jakie działania marketingowe przynoszą efekty,
  • dostęp do panelu zarządzania stroną w wyszukiwarce Google - dzięki odpowiedniemu podłączeniu witryny, firma Google automatycznie dostanie informacje, gdy tylko zmienisz treść na swojej stronie. Z drugiej strony Google będzie też mogło wysłać do Ciebie e-maila, jeśli będzie miało jakieś problemy z Twoją witryną. To podłączenie jest niemal zawsze pomijane przez wykonawców, by obniżyć koszty i przyspieszyć prace,
  • dostosowanie do wymogów ustawy o prawie telekomunikacyjnym, czyli zamieszczenie informacji o używaniu przez stronę mechanizmu tzw. ciasteczek, co jest prawnym obowiązkiem, a o czym duża część wykonawców nawet nie wspomina,
  • instrukcja obsługi - 90% firm jej nie oferuje, pozostawiając Klienta samemu sobie lub proponując jednorazowe, godzinne szkolenie,
  • integracja z serwisami społecznościowymi - polega nie tylko na umieszczeniu przycisku "Lubię to", ale też ustawieniu witryny w taki sposób, by np. Facebook potrafił pobrać odpowiedni tytuł, opis i zdjęcie reprezentujące każdą podstronę serwisu, dzięki czemu odnośniki do Twojej witryny zamieszczone na Facebooku będą atrakcyjnie wyświetlane,
  • mechanizmy automatycznie przyspieszające ładowanie strony - potrafią w 3 sekundy załadować stronę, która bez nich wczytuje się 30 sekund. Ich wdrożenie wymaga dużej ilości czasu i wiedzy informatycznej, więc wykonawcy zazwyczaj te mechanizmy pomijają,
  • zaawansowane zabezpieczenia przed włamaniami - każda strona internetowa jest przynajmniej kilka razy dziennie atakowana przez automatyczne systemy, szukające nieaktualnego lub dziurawego oprogramowania. Jeśli strona nie jest profesjonalnie zabezpieczona, prędzej czy później padnie ofiarą automatycznego włamania, co będzie trudne do wykrycia i bardzo kosztowne w naprawie,
  • automatyczne tworzenie kopii zapasowych na wypadek awarii - jak z pewnością wiesz, wszystkie komputery ulegają usterkom, więc oczywiste jest, że strona powinna samoczynnie wykonywać kopie zapasowe, na podstawie których można przywrócić ją do działania.

Ponieważ powyższe mechanizmy nie są powszechnie znane osobom, które nie są informatykami, to firmy wykonujące witryny często pomijają je przy realizacji, co pozwala obniżyć ceny do 3 - 4 tysięcy zł. Żaden z powyższych elementów nie jest jednak takim, z którego można zrezygnować i mówić, że strona wciąż będzie współczesna, kompletna i profesjonalna.

Jak odróżnić profesjonalną firmę tworzącą strony od amatorskiej?

Pierwszymi wskazówkami będą czas realizacji i cena. Jak wyjaśniliśmy powyżej, czas realizacji krótszy, niż 21 dni sugeruje, że firma nie ma Klientów, co źle o niej świadczy. Również cena poniżej 5000 zł sugeruje, że pewnie część ze standardowych mechanizmów jest pomijana w realizacji.

Zadaj wykonawcy następujące pytania, najlepiej telefonicznie:

  1. Czy domenę i serwer hostingowy kupują Państwo, czy ja? (jeśli wykonawca będzie chciał za Ciebie kupić te usługi i tym samym uzależnić od siebie, zrezygnuj z niego natychmiast)
  2. Na jakim systemie CMS będzie działać strona? (poprawną odpowiedzią jest tylko i wyłącznie WordPress)
  3. Czy strona będzie dostosowana do wyświetlania na telefonach i tabletach?
  4. Czy strona będzie miała jakieś mechanizmy, które wspomagają pozycjonowanie? Jeśli tak, to jak one będą działać?
  5. Czy strona będzie miała statystyki odwiedzin Google Analytics i podłączoną usługę Google Search Console (czyli panel służący do komunikacji między witryną i firmą Google, o czym powinien wiedzieć wykonawca)?
  6. Czy strona będzie miała wymaganą prawem informację o używaniu ciasteczek i szerszy opis zawarty w polityce prywatności?
  7. Czy do strony otrzymam instrukcję obsługi?
  8. Czy strona będzie zintegrowana z serwisami społecznościowymi tak, by można było ustawić tytuł, opis i zdjęcie dla każdej podstrony i wyświetlać je na Facebooku?
  9. Czy strona będzie miała włączone jakieś mechanizmy przyspieszające ładowanie?
  10. Czy strona będzie zabezpieczona przed włamaniami przy pomocy jakichś dodatków zabezpieczających, a jeśli tak, to jakich? Czy będą ustawione prawa dostępu do plików i folderów CHMOD i wprowadzone zabezpieczenia przed atakami SQL Injection (czyt. eskjuel indżekszon)? (nie przejmuj się, że nie znasz sposobu działania tych mechanizmów - chcemy tylko sprawdzić, czy rozmówca wie, o co chodzi, czy też kwestie zabezpieczeń są mu obce)
  11. Czy będą co jakiś czas tworzone automatyczne kopie zapasowe strony na wypadek awarii?
  12. Ile wynosi końcowa cena witryny i czy wszystkie wspomniane elementy są wliczone w cenę stworzenia strony?
  13. Jaki jest czas realizacji? (norma to 21 - 45 dni)

Jeśli na któreś z pytań odpowiedź nie jest pozytywna, nie korzystaj z usług tego wykonawcy, bowiem nie realizuje on absolutnie standardowego zakresu współczesnych stron internetowych i nie jest solidnym profesjonalistą.

Jeśli chcesz skorzystać z naszej oferty zakładania stron lub oferty zakładania sklepów, możesz być pewien, że spełniamy wszystkie powyższe wymogi (i inne, bardziej zaawansowane).

Jakie materiały trzeba przysłać wykonawcy strony?

Nikt nie zna Twojej oferty tak dobrze, jak Ty. Dlatego to właśnie Ty musisz przygotować wszystkie teksty na stronę internetową i zdecydować, jakie działy mają się na niej znaleźć. Profesjonalny wykonawca doradzi Ci w tym zakresie.

Tworzenie stron internetowych w kilku językach podnosi cenę realizacji zazwyczaj o około 30% przy każdym kolejnym języku. Musisz także przygotować we własnym zakresie tłumaczenia tekstów na każdy język obcy. Możesz także poprosić wykonawcę strony, by zajął się tłumaczeniem.

Jeśli masz jakieś zdjęcia, także je wyślij do wykonawcy. Powinien on podać Ci oczekiwane rozmiary zdjęć, a także wskazać, skąd legalnie pobrać darmowe zdjęcia na stronę lub gdzie zakupić je odpłatnie (orientacyjna cena to 50 zł za płatne zdjęcie).

Treści na stronę przygotowuj zaraz po zawarciu umowy, bowiem z pewnością ich skompletowanie zajmie Ci przynajmniej tydzień.

Oprócz tego wykonawca strony będzie od Ciebie potrzebował tylko nazwy użytkownika i hasła do Twojego konta w firmie hostingowej, gdzie kupisz domenę i hosting. W zakupie obydwu usług może pomóc wykonawca.

Tworzenie stron internetowych - nasza oferta

Zachęcamy do zapoznania się z naszą ofertą tworzenia stron internetowych lub ofertą zakładania sklepów, gdzie podane są dodatkowe informacje i ceny.

Jeśli masz pytania, napisz do nas na adres biuro@sukcesstrony.pl lub zadzwoń od poniedziałku do piątku w godzinach 12:00 - 18:00 pod numer: 513 499 352. Chętnie udzielimy dalszych objaśnień.

Zdjęcie autora: Krzysztof Trynkiewicz - Manager pozycjonowania

Autor: Krzysztof Trynkiewicz - Manager SEO w agencji Sukces Strony

Manager pozycjonowania z 15-letnim doświadczeniem opartym na pracy przy kilkuset projektach, w tym międzynarodowych z ruchem powyżej 150 milionów miesięcznych użytkowników. Analityk sklepów internetowych, programista, autor publikacji prasowych, wywiadów w telewizji, radiu i prasie. Prelegent konferencji. Nadzorca systemu WordPress w Polsce. Absolwent kierunku Informatyka na Uniwersytecie Jagiellońskim.

Darmowa książka dla planujących zakup strony internetowej

Książka Zamawianie stron i sklepów internetowych od A do Z

Jeśli planujesz zakup strony, zobacz naszą ofertę tworzenia stron lub sklepów internetowych i koniecznie pobierz i przeczytaj naszą książkę elektroniczną "Zamawianie stron i sklepów internetowych od A do Z". Dowiesz się z niej między innymi:

  • które oprogramowanie wybrać
  • jak sprawdzić wykonawcę
  • jakie są całkowite koszty
  • co będzie potrzebne
  • na co zwrócić uwagę
  • jak założyć stronę wielojęzyczną
  • co zagwarantuje sukces sklepu
  • jakie treści muszą znaleźć się na stronie

Kliknij, by pobrać książkę ZA DARMO!