Powiadamianie Internautów o nowościach przez e-mail za sprawą subskrypcji jest dobrym pomysłem, jednak często chcemy najpierw wprowadzić czytelników w temat, wysyłając uprzednio kilka listów wstępu, zanim przejdziemy do bieżących wydarzeń.
Dobrym pomysłem jest też wysyłanie kursów w formie e-mailów, dzięki czemu mamy stały kontakt z czytelnikami i nie prezentujemy im jednorazowo zbyt wielu informacji.
Obydwa zadania są realizowane przez systemy mailingowe zwane wielokrotnymi autoresponderami.
Czym jest wielokrotny autoresponder?
Wielokrotny autoresponder jest programem lub stroną internetową, która rozsyła przygotowane wcześniej e-maile według określonej kolejności. Nazwa może być lekko myląca, bowiem z języka angielskiego autoresponder to automatyczny odpowiadacz, a w praktyce nie odpowiada on na żadne e-maile, lecz tylko je rozsyła.
Autorespondery różnią się więc od newsletterów tym, że osoba zapisana na nie otrzymuje e-maile w odpowiedniej kolejności, niezależnie od tego, kiedy się zapisała. W przypadku newslettera, subskrybent (czytelnik) otrzymuje tylko te wiadomości, które zostały napisane po tym, gdy zapisał się na powiadomienia. System mailingowy w postaci autoresponder wysyła więc najpierw archiwum przeszłych wiadomości, a newsletter tylko bieżące informacje.
Przy pomocy autoresponderów można łatwo tworzyć różnego rodzaju kursy. Przykładowo, producent przypraw może rozsyłać kurs gotowania w odstępach kilkudniowych, każdorazowo opisując inną potrawę i jednocześnie polecając swoje produkty do jej przygotowania.
Aby Internauta mógł otrzymywać listy z autorespondera, musi (podobnie jak w przypadku newslettera) wpisać swój adres e-mail do odpowiedniego formularza zamieszczonego na naszej stronie (informatyk wdroży go za maksymalnie kilkadziesiąt złotych), a następnie potwierdzić zapisanie się przez kliknięcie w odpowiedni odnośnik w wysłanym do niego automatycznie e-mailu. Dzięki temu mamy pewność, że wpisany e-mail faktycznie należy do właściciela skrzynki i wyraża on zgodę na otrzymywanie listów. Bez takiego potwierdzenia nie można legalnie wysyłać seryjnych wiadomości.
Darmowe i płatne systemy mailingowe
W Polsce polecamy korzystać z FreshMail (płatny newsletter i autoresponder) i FreeBota (darmowy, znacznie prostszy, system mailingowy w postaci wielokrotnego autorespondera). Ważną zaletą tego ostatniego jest system co-reg (z angielskiego: wzajemnej rejestracji). Jeśli na to pozwolisz, to po potwierdzeniu chęci otrzymywania e-mailów od Ciebie pojawi się propozycja zapisania się na maksymalnie trzy inne listy o zbliżonej tematyce. Za każdą wyświetloną sugestię otrzymasz 10 punktów (a więc maksymalnie 30 dzięki jednemu subskrybentowi). Z kolei za każde 10 punktów system poleci Twoją listę innemu Internaucie, który akurat zapisał się na listę o zbliżonej tematyce. Co-reg jest darmowy i niesamowicie wydajny - praktycznie zawsze podwaja liczbę subskrybentów listy.
Dla bardziej wymagających istnieje płatna wersja tego systemu mailingowego (Freebota) - ImpleBot. Pozwala ona na śledzenie statystyk klikalności odnośników zamieszczonych w e-mailu, całkowite wyeliminowanie informacji o wysłaniu listów za pomocą ImpleBota, raporty i - przede wszystkim - wysyłanie jednorazowych e-mailów (poza ustaloną kolejką), czego nie oferuje FreeBot. Dzięki temu możemy natychmiast wysłać subskrybentom pilną wiadomość, poza treścią kursu, nie kolejkując jej. Roczny abonament ImpleBota kosztuje 130zł i obejmuje tylko jedną listę mailingową (a więc na jeden temat).
Jeśli chcemy prowadzić kilka kursów (list mailingowych), lepiej zainwestować w abonamentowy FreshMail lub tańszy, zagraniczny (w języku angielskim) system MailChimp.
W miarę znajomości języka angielskiego ze wszystkich tych rozwiązań polecam więc MailChimpa, a w języku polskim - FreshMail. Implebot już od dawna nie jest rozwijany, zaś jego darmowy odpowiednik - Freebot - nadaje się najwyżej do zdobywania większej liczby subskrybentów dzięki opcji co-reg, których to subskrybentów powinniśmy przenieść do jednego z dwóch powyższych usługodawców.
Prowadzenie newslettera i autorespondera
Konfigurowanie newslettera i autorespondera, a także samo komponowanie wiadomości, często wymaga znajomości języka HTML, w którym tworzy się strony internetowe. Istnieje też aspekt marketingowy - jest mnóstwo trików, które znacząco podnoszą efektywność wysyłanych e-mailów, czy powodują, że więcej ludzi zapisuje się do listy mailingowej. Mogę poprowadzić dla Ciebie listę mailingową - skontaktuj się ze mną, by ustalić szczegóły.
Darmowa analiza lub płatny audyt Twojej strony internetowej
Przeprowadź teraz darmową analizę Twojej strony internetowej, a dowiesz się, czy ma ona jakieś poważne błędy!
Możesz również zlecić nam wykonanie pełnego, odpłatnego audytu Twojej strony internetowej pod kątem technicznym i marketingowym, który powie Ci, co, dlaczego i w jakiej kolejności należy poprawić oraz ile będzie to kosztowało.