Tworzenie i pozycjonowanie stron internetowych, które dostarcza Klientów

Promocja Firmy i Zarabianie na Stronie

Promocja firmy i zarabianie na stronie

Zdjęcie autorstwa Christiana Ferrari

Promocja firmy w Internecie oznacza reklamowanie strony firmowej, dzięki czemu zwiększamy liczbę osób ją odwiedzających. Możemy też udostępniać na niej miejsce reklamowe (np. gdy firma ma już za dużo zleceń, a chce mieć zysk z odwiedzających) i tym samym wprowadzić zarabianie na stronie.

Poznamy dzisiaj od tych dwóch stron reklamy kontekstowe, intekstowe, płatne za kliknięcia, za czas emisji, za osiągnięcie danego celu, za wyświetlenie odnośnika, a także dowiemy się, na jakiej zasadzie działają programy partnerskie i sieci afiliacyjne oraz artykuły sponsorowane.

Reklamy płatne za kliknięcia i reklamy kontekstowe

Najpopularniejszą formą promocji firmy w Internecie przez jej stronę jest reklama płatna za kliknięcia (ang. CPC – Cost Per Click). W tym modelu reklamodawca wyświetla na docelowej stronie internetowej swoją reklamę tekstową, graficzną lub animowaną w technologii Flash. Gdy ktoś kliknie na taką reklamę, reklamodawca płaci reklamobiorcy określone wynagrodzenie.

Najczęściej reklamy CPC dostosowywane są do kontekstu strony (czyli jeśli strona jest o AGD, reklamy także będą o AGD). Automatycznym dostosowywaniem zajmuje się pośrednik, który bierze około 40-50% wynagrodzenia za kliknięcie. W zależności od kontekstu strony, cena za jedno kliknięcie może wynosić kilka groszy (zazwyczaj 10), a może kilkadziesiąt złotych (np. dla tematyki bankowości i giełdy).

Cenę za kliknięcie należy mnożyć przez liczbę kliknięć, by otrzymać całkowite koszty kampanii reklamowej (w przypadku reklamodawcy) lub zysk z wyświetlania reklam (w przypadku reklamobiorcy). Ilość kliknięć mierzy się w procentowym wskaźniku CTR (ang. Click Through Rate). Prawie zawsze wynosi on od 1% do 6%, co oznacza, że tyle procent odwiedzających stronę kliknie w reklamę (zależy to np. od jej umiejscowienia i atrakcyjności). Jeśli strona notuje 10.000 odwiedzin miesięcznie, CPC wynosi 10 groszy, a CTR 5%, to kampania będzie opiewała na kwotę 10.000 * 5% * 0.10gr = 50zł. Za tę kwotę uzyskamy 10.000 * 5% = 500 kliknięć w reklamę, czyli 500 potencjalnych klientów na przestrzeni miesiąca.

Największą bazę reklamodawców i reklamobiorców na rynku ma firma Google, która wyświetla też reklamy w swojej wyszukiwarce. Reklamodawca nadzoruje swoje kampanie przez system AdWords, zaś reklamobiorca zgłasza swoje strony i widzi zarobki za pośrednictwem systemu AdSense. Jeśli więc interesuje nas zarabianie na stronie, powinniśmy założyć konto AdSense. Im bardziej klikalna jest reklama, tym jest tańsza dla reklamodawcy, więc reklamując się przez AdWords, warto zatrudnić specjalistę, który wielokrotnie obniży koszty kliknięcia. Google od wielu lat oferuje nowym reklamodawcom w systemie AdWords darmową reklamę wartą 250zł.

Przyjazne dla Internautów reklamy intekstowe

Reklama kontekstowa zazwyczaj zajmuje wiele miejsca na stronie. Czasami tego miejsca nie mamy. W takim przypadku należy skorzystać z tzw. reklamy intekstowej. Strona docelowa jest w tym przypadku automatycznie analizowana i pewne słowa zamieniane są na odnośniki. Jeśli ktoś na taki odnośnik (wyróżniony innym kolorem niż pozostałe odnośniki na tej stronie) najedzie myszą, pokaże się dymek z reklamą tekstową, graficzną lub video. Za samo wyświetlenie otrzymamy (lub zapłacimy, jeśli jesteśmy reklamodawcami) kilka groszy, zaś za kliknięcie w odnośnik lub dymek dostaniemy przynajmniej 20 groszy, a czasem kilka złotych. Reklama intekstowa jest nieinwazyjna, czyli nie zajmuje miejsca na stronie i nie jest nachalna. Jej CTR wynosi zazwyczaj 1% – 3%.

W praktyce podkreślone nawet innym kolorem odnośniki takich reklam w tekście są mylące i często niedopasowane do tematyki witryny, stąd ta forma reklamy zniknęła z rynku – obecnie trudno znaleźć nawet zagraniczną firmę, która by ją oferowała.

Reklamy płatne za czas emisji – dobre do budowania marki

Reklamy, za które płaci się niezależnie od liczby kliknięć, lecz zależnie od czasu emisji (i liczby osób je oglądających) nazywa się skrótem CPM – od angielskiego Cost Per oraz rzymskiego Mille, czyli tysiąca. Jest to więc koszt reklamy za tysiąc wyświetleń. Rzadziej używa się skrótu z angielską końcówką – CPT, czyli Cost Per Thousand.

Ponieważ reklamobiorca nie gwarantuje konkretnej liczby kliknięć, promocja firmy przy pomocy tej formy reklamy jest szczególnie dobra do tworzenia skojarzeń wśród klientów. Przykładowo na stronie o AGD może reklamować się Zelmer. Nie będzie mu zależało na kliknięciach, lecz na kojarzeniu AGD z jego marką.

Taką formę reklamy oferuje TradeDoubler.

W przykładowej kampanii CPM wyświetliliśmy reklamę naszego Klienta 20 milionów razy kosztem 8000zł brutto.

Reklamy dla pozycjonowania – płatne za wyświetlanie odnośnika

W artykule o pozycjonowaniu wyjaśniliśmy, że samo posiadanie odnośnika do naszej strony na innej witrynie podnosi jej wyniki w rankingach wyszukiwarek. Tym samym niektórzy autorzy stron oferują odpłatne umieszczenie odnośnika na ich witrynach.

Należy pamiętać, że jest to dopuszczalne przez wyszukiwarki tylko wtedy, gdy odnośnik jest specjalnie oznaczony jako reklama (w niewidocznym kodzie strony). Oznaczenie takie nazywa się nofollow. Gdy tego oznaczenia nie będzie i konkurencja zgłosi naszą stronę jako łamiącą zasady dozwolonego pozycjonowania, możemy zostać usunięci z rankingów wyszukiwarki.

Ryzyko otrzymania kary od wyszukiwarki Google ponosi zarówno strona reklamobiorcy, jak i reklamodawcy. Fakt ten prowadzi do sytuacji, w której konkurencja może wykupić odnośniki do naszej strony i zgłosić ją jako łamiącą wytyczne pozycjonowania. Z tego względu wyszukiwarka Google wprowadziła możliwość oznaczania odnośników kierujących do naszych witryn jako nieistotne.

Reklamy płatne za wyświetlanie odnośników są opłacalne dla witryn o dobrej reputacji, lecz niewielkim ruchu (w tym modelu nie jest istotne ile osób kliknie na odnośnik, ani ile go zobaczy, lecz jaki będzie miał wpływ na pozycjonowanie strony reklamodawcy).

W praktyce wyszukiwarka Google wielokrotnie masowo karała reklamodawców i reklamobiorców takich systemów (także w Polsce!), więc ta metoda promocji firmy jest bardzo niebezpieczna i niewskazana. Nie polecamy więc żadnych firm, oferujących takie usługi.

Artykuły sponsorowane i recenzje na blogach

Niektóre popularne serwisy internetowe oferują umieszczanie sponsorowanych artykułów. Taki płatny tekst może zawierać opis naszej firmy i oferowanych przez nią usług i produktów. Dobrze jest, jeśli informacje te są w mniejszości, zaś artykuł ma swój osobny, ciekawy wątek. Przykładowo, firma Zelmer może opisać możliwości nowoczesnych robotów kuchennych, zakańczając artykuł konkretnymi propozycjami produktów z własnego asortymentu.

Wartościowe są też recenzje na blogach, ponieważ są bardziej osobiste i wiarygodne. Towarzyszy im też dyskusja czytelników. Przyjęło się, że firmy proponują blogerowi recenzję produktu, wysyłając go w prezencie. Trzeba jednak pamiętać, że taka recenzja będzie szczera i obiektywna, więc lepiej nie wysyłać wadliwego egzemplarza produktu.

Pośrednicy w kontakcie reklamodawców z reklamobiorcami przy tej formie współpracy zniknęli z rynku – należy kontaktować się między sobą bezpośrednio.

Pamiętaj, że Twoja firma także może umieszczać na swojej stronie artykuły partnerów. Jest to szczególnie opłacalne, jeśli ich oferta uzupełnia Twoją (np. sprzedaż samochodów i ubezpieczeń), zaś reklamowana firma prowadzi program partnerski (o czym niżej).

Reklamy płatne za osiągnięcie określonego efektu (zwrotu z inwestycji)

Czasami nie jest istotne ile osób zobaczy lub kliknie w naszą reklamę, lecz jak to się przełoży na zyski. Przykładowo, może nam zależeć na sprzedaniu produktu w sklepie internetowym lub pozostawieniu danych kontaktowych w formularzu na naszej stronie. Za reklamy typu CPA (ang. Cost Per Action – płatne za akcję, zwaną bardzo często konwersją) jesteśmy gotowi zapłacić dużo więcej (często kilka lub nawet kilkadziesiąt złotych, lub też określony procent z zysku), bowiem mamy gwarancję osiągniętego celu (sprzedaży produktu lub pozyskania nowego klienta).

Firma, która chce oferować wynagrodzenie w tym modelu powinna zlecić informatykowi wdrożenie systemu zwanego programem partnerskim, który zautomatyzuje monitorowanie i rozliczanie współpracy. Nie ma jednego uniwersalnego programu partnerskiego, ponieważ różnym firmom zależy na różnych efektach. Czasami firma w ramach programu partnerskiego wynagradza partnerów nie tylko w modelu CPA, lecz też CPC, CPM i innych.

Można też poprosić o pomoc pośrednika – firmę prowadzącą sieć afiliacyjną. Sieci afiliacyjne skupiają reklamodawców i reklamobiorców, ułatwiając obydwu podmiotom wdrożenie i rozliczanie się we wszystkich przedstawionych powyżej modelach. Z sieci afiliacyjnych korzystają takie firmy, jak Play, Orange, czy Microsoft. Z drugiej strony sieci afiliacyjne mają ogromną bazę reklamobiorców. W Polsce popularnymi sieciami afiliacyjnymi są AfiliantWebePartners. Poza krajem popularny jest TradeDoubler i Commission Junction.

Promocja firmy i zarabianie na stronie – wskazówki i porady

Zazwyczaj na początek firmy decydują się na reklamę przez AdWords. Dobrze jest poświęcić kilkaset złotych więcej i zlecić ją profesjonaliście, który zapewni niższą cenę za kliknięcie i większą skuteczność. Sama treść reklamy (zwłaszcza graficznej) ma bowiem ogromne znaczenie – to kolejny powód, by zatrudnić eksperta.

Popularne są reklamy w portalach i na dużych stronach – np. na Onecie, czy na Facebooku. Mają one wysoką oglądalność, przez co w krótkim czasie można trafić do bardzo wielu potencjalnych klientów. Jeśli jednak nie zależy nam na czasie, a zależy na oszczędnościach, to powinniśmy omijać tego typu strony i skupiać się na powyższych pośrednikach.

Najtańszą formą reklamy strony internetowej jest jej bezpieczne pozycjonowanie, jednak na efekty przyjdzie czekać najdłużej, bo kilka miesięcy. Zobacz naszą ofertę dozwolonego przez Google pozycjonowania.

Zdjęcie autora: Krzysztof Trynkiewicz - Manager pozycjonowania

Autor: Krzysztof Trynkiewicz – Manager SEO w agencji Sukces Strony

Manager pozycjonowania z 15-letnim doświadczeniem opartym na pracy przy kilkuset projektach, w tym międzynarodowych z ruchem powyżej 150 milionów miesięcznych użytkowników. Analityk sklepów internetowych, programista, autor publikacji prasowych, wywiadów w telewizji, radiu i prasie. Prelegent konferencji. Nadzorca systemu WordPress w Polsce. Absolwent kierunku Informatyka na Uniwersytecie Jagiellońskim.

Pozycjonujemy strony internetowe. Od 5 lat w czołówce Polski!

Pozycjonowanie stron internetowych

Od 5 lat i obecnie zajmujemy miejsce w ścisłej czołówce w wynikach wyszukiwania Google wyrażenia „pozycjonowanie stron internetowych” na całą Polskę, wyprzedzając przy tym niemal milion witryn konkurencji, która specjalizuje się dokładnie w oferowaniu pozycjonowania.

Jeśli Ty też chcesz osiągnąć sukces, zapoznaj się z naszą ofertą pozycjonowania stron internetowych lub jeśli chcesz pozycjonować samodzielnie – z naszym kursem pozycjonowania bez nauki informatyki!