Tworzenie i pozycjonowanie stron internetowych, które dostarcza Klientów

Menu

Monitorowanie Stron Internetowych Za Darmo

Monitorowanie dostępności strony WWWZdjęcie autorstwa photostock

Gdy Twoja strona internetowa nie działa, nie tylko irytuje to Twoich klientów i wstrzymuje promocję usług i sprzedaż produktów, ale może też spowodować utratę pozycji w wyszukiwarce Google (chwilową lub stałą, jeśli awaria trwa kilka dni).

Dlatego niezmiernie ważne jest ciągłe monitorowanie dostępności witryny internetowej i reagowanie na powiadomienia o problemach z jej otwarciem.

Koszt takiej usługi zaczyna się od 160zł i niekiedy sięga ponad 1.000zł rocznie. Ja udostępniam Ci narzędzie do automatycznego monitorowania strony za darmo.

Włączenie go zajmie Ci nie więcej, niż 5 minut - więc do roboty! :)

Pomysłodawcą i autorem pierwszej wersji narzędzia jest Amit Agarwal z Labnol.org. W moim narzędziu wykorzystałem też fragmenty niedziałającej wersji wieloadresowej Mike'a Smitha z Frontera House.

Po co sprawdzać dostępność strony WWW?

Oprócz wymienionych powodów, jest jeszcze jeden. W artykule wyjaśniającym, czym jest hosting wspominałem o ważnym czynniku wybieranego serwera, którym jest uptime.

Uptime to wyrażony w procentach czas bezawaryjnego działania hostingu. Przykładowo, jeśli uptime wynosi 97%, to oznacza to, ze przez 97% tygodnia, miesiąca, czy roku serwer działał poprawnie, a strony na nim się znajdujące otwierały się bez problemów.

Niektórzy dostawcy serwerów hostingowych gwarantują, że ich serwer będzie miał określony uptime (często 99%), a jeśli w danym miesiącu awarie będą dłuższe, to klient nie będzie musiał w nim płacić za usługę.

Poniższe narzędzie do monitorowania strony może więc posłużyć jako wskaźnik, że deklarowany uptime nie został osiągnięty. Dowodami będą zaś otrzymane przez Ciebie powiadomienia e-mailowe i dziennik zmian stanu strony.

Jak zainstalować narzędzie do monitorowania strony internetowej?

Możesz przeczytać opis poniżej lub obejrzeć krótki film instruktażowy na YouTube.

Będziesz potrzebował darmowego konta w Dysku Google. Jest ono zakładane automatycznie, jeśli korzystasz z poczty Gmail - wystarczy się zalogować. Założenie nowego konta to kwestia dwóch minut.

Oto czynności, które musisz wykonać, by uruchomić narzędzie:

  • Kliknij na ten odnośnik: Monitorowanie Dostępności Strony, a następnie na "Tak, utwórz kopię" na stronie, która się otworzy
  • W polu zamiast "http://onet.pl" wpisz adres swojej strony
  • W tym samym wierszu, obok, wpisz swój adres e-mail (w kolejnych wierszach możesz wprowadzać inne adresy stron i adresy e-mail)
  • U góry strony kliknij w Narzędzia → Script editor... Otworzy się kolejna strona. Na niej kliknij u góry w napis Edycja → Wyzwalacze bieżącego projektu. Następnie kliknij odnośnik "No triggers set up. Click here to add one now" i z list rozwijanych wybierz kolejno: "sprawdz_dostepnosc", "Time-driven" (pojawią się dwa pozostałe pola), "Minutes timer", "Every minute". Naciśnij jeszcze napis "notifications" i naciśnij ikonę X po lewej, a następnie kliknij OK i Zapisz, a potem przycisk Authorize (zgadzasz się na wysyłanie sobie e-mailów przez narzędzie), "Zamknij" (na stronie, która się otworzy) i wreszcie - ponownie Zapisz.
  • To tyle - możesz zamknąć wszystkie otwarte strony - może z wyjątkiem tej :)

Jeśli Twoja strona przestanie działać, dostaniesz e-mail z powiadomieniem. Gdy strona zacznie działać, dostaniesz kolejny e-mail, informujący o tym.

Ustawienia narzędzia możesz zmienić w Dysku Google. Link do nich znajdzie się także na dole każdego e-maila, który otrzymasz.

Dziennik zmian stanu strony, o którym wyżej pisałem, znajdziesz po otwarciu tego dokumentu w Dysku Google (nazywa się "Kopia Monitorowanie Dostępności Strony") i kliknięciu na dole dokumentu na zakładkę "Dziennik". Początkowo będzie pusty - możesz dla próby wstawić jakiś niepoprawny adres w polu ustawień (np. https://sukcesstrony.pl/niepoprawny) i poczekać chwilę - w Dzienniku pojawi się informacja o błędzie, którą otrzymasz też e-mailem.

Każdy plik w Dysku Google (także więc to narzędzie) ma do wykorzystania codziennie pewną ilość zasobów czasowych serwera. Jeśli zadania wykonywane w ramach tego pliku (w przypadku tego narzędzia jest to sprawdzanie dostępności strony) będą zajmowały za dużo czasu serwera Dysku Google, to na dany dzień będą one wstrzymane, o czym dostaniesz powiadomienie e-mailowe.

Jeśli otrzymasz takie powiadomienie, zwiększ czas między sprawdzeniami z jednej minuty (ustawienie "Every minute" opisane powyżej) do 5 minut.

Możesz także zrobić kilka kopii pliku narzędzia, powtarzając wszystkie wyżej opisane kroki, a następnie monitorować w każdej kopii tylko jedną lub dwie strony.

Płatne sprawdzanie działania stron internetowych

Powyższe narzędzie wykorzystuję osobiście i sprawdza się bardzo dobrze. Warto jednak wiedzieć, jakie zalety nad nim mają płatne oferty monitorowania stron:

  • powiadomienia SMS
  • testowanie dostępności z kilku różnych miejsc jednocześnie
  • sprawdzanie, czy na stronie wyświetla się spodziewana treść
  • rysowanie wykresów i automatyczne liczenie uptime
  • sprawdzanie działania nie tylko stron, ale też adresów e-mail, baz danych i innych usług

Najlepszym i zarazem najtańszym znanym mi serwisem, który oferuje płatne sprawdzanie dostępności stron jest monitoring stron SiteImpulse - ich oferta zaczyna się od 160zł rocznie.

Aktualizacje narzędzia

Aby otrzymać zaktualizowaną wersję narzędzia, należy usunąć starą wersję i zainstalować nową według powyższej procedury.

Wersja 1.1 z 28 listopada 2014:

  • drobne techniczne zmiany, naprawiające używane funkcje, które firma Google zastąpiła nowymi,
  • narzędzie wykrywa teraz błędy serwera DNS oraz niedostępność serwera hostingowego monitorowanej witryny.

Wersja 1.0 z 12 kwietnia 2012:

  • pierwsza wersja narzędzia.

Darmowa analiza lub płatny audyt Twojej strony internetowej

Przeprowadź teraz darmową analizę Twojej strony internetowej, a dowiesz się, czy ma ona jakieś poważne błędy!

Możesz również zlecić nam wykonanie pełnego, odpłatnego audytu Twojej strony internetowej pod kątem technicznym i marketingowym, który powie Ci, co, dlaczego i w jakiej kolejności należy poprawić oraz ile będzie to kosztowało.