Tworzenie i pozycjonowanie stron internetowych, które dostarcza Klientów

Marketing Szeptany w Internecie

Zdjęcie autorstwa Master Isolated

Jedną ze skutecznych form pozycjonowania i promocji strony internetowej jest marketing szeptany. W prosty i tani sposób możesz kształtować wizerunek firmy jako ekspert w branży, co podniesie nie tylko samą oglądalność Twojej witryny, ale także pomoże zbudować markę oferowanych produktów i usług.

Nie musisz przy tym zatrudniać agencji specjalizującej się w Public Relations - wszystko możesz osiągnąć sam, niewielkim nakładem sił.

W tym artykule dowiesz się, jak skutecznie wypromować firmę, usługę, markę lub produkt w Internecie, używając do tego portali, blogów, czy for dyskusyjnych. Podpowiemy również, jak prowokować do recenzowania produktów i usług.

Wyjaśnimy także na przykładach idee markingu szeptanego oraz wirusowego, czyli stosunkowo nowych sposobów reklamowania się w sieci.

Kreowanie wizerunku i promocja firmy w portalach internetowych

Może Cię to zdziwić, ale agencje Public Relations kształtują wizerunek firm między innymi przez wysyłanie do portali internetowych (jak Onet, czy Gazeta Wyborcza) atykułów, które piszą sami. W artykułach takich pojawiają się informacje o nowościach z branży, jak również często spreparowane wywiady z ekspertami z firmy zlecającej usługę.

Tym sposobem redaktorzy portali nie muszą redagować artykułów - publikują przysłane prace, wprowadzając drobne korekty. Czytający artykuł Internauta ma z kolei przekonanie, że tekst jest poparty wywiadem z ekspertem - często więc odwiedzi stronę firmy udzielającej wywiadu. Dodatkowo odnośnik zamieszczony na portalu internetowym ma bardzo dużą wartość pod względem pozycjonowania. Przy okazji takiego artykułu można także zareklamować swoją innowacyjną usługę lub produkt i przemycić odnośnik do artykułu pozycjonującego jako zalecenie dla zainteresowanych tematem.

Pamiętać należy, że teksty tego typu muszą być pisane rzetelnie, zaś reklama musi być jedynie dodatkiem do właściwej treści artykułu. Przykładowo, firma z branży ekologicznej może przesłać informację o rewolucyjnych materiałach służących do budowania paneli słonecznych, w wywiadzie zamieszczając informację o tym, jak udało się osiągnąć postęp oraz kiedy i u kogo będzie można zakupić nowe rozwiązania.

Oczywiście taka promocja może być prowadzona bez pomocy agencji Public Relations. Jej zaletą są w tym przypadku wyrobione kontakty, oparte na długotrwałej współpracy z redaktorami różnych portalów, którzy mogą być pewni jakości dostarczanych tekstów.

Dobrym pomysłem na kształtowanie wizerunku jest również doradzanie i rozwiązywanie problemów Internautów forach dyskusyjnych, pod wyraźnym szyldem firmy. Tak zamieszczona informacja będzie odebrana jako rzetelna (bo pisana przez eksperta z branży). Z kolei wzrośnie zaufanie do firmy, bowiem pomaga ona swoim klientom i dba o nich, tym samym udzielając się w tematach branżowych.

Marketing produktu i promocja usług w Internecie

Innym sposobem dostania się na czołówki portali branżowych jest wysłanie do redakcji swoich produktów lub zachęcenie do skorzystania z oferowanych usług za darmo. W przypadku marketingu produktów przyjęło się, że redaktor może zatrzymać je w nagrodę za obiektywną recenzję w serwisie. Pamiętajmy przy tym jednak, że nie mamy wpływu na treść publikacji, więc jeżeli nasz produkt będzie marnej jakości, marketing przyniesie efekt odwrotny do zamierzonego.

Do takiego promowania usług i produktów idealnie nadają się blogi, czyli pamiętniki internetowe. Często są one monotematyczne i czytane przez ludzi z branży, bowiem zawierają rzetelne, osobise, a zarazem szczere opinie. Przykładowo fotografowie oprócz publikowania swoich prac chwalą lub odradzają używany sprzęt. Takiemu bloggerowi możemy wysłać nowy obiektyw - z pewnością nie omieszka wspomnieć o prezencie swoim czytelnikom, zaś marketing bezpośredni odniesie świetny skutek.

W poszukiwaniu odpowiednich odbiorców takich produktów pomagają nie tylko agencje PR, ale również internetowy serwis Blogvertising.pl, który warto poprosić o darmową ofertę.

Marketing szeptany (tzw. buzz) firmy, produktów i usług w Internecie

Kolejną usługą, którą świadczą agencje Public Relations jest marketing szeptany. W Internecie oznacza on anonimowe wypowiadanie się na forach dyskusyjnych oraz serwisach społecznościowych w odpowiednich tematach, z poleceniem zlecającej firmy, jej produktu, bądź usługi.

Wiadomość taka musi wyglądać tak, jakby pisał ją typowy Internauta. Musi być więc zwięzła i bez poszanowania dla zasad pisowni. Pamiętać należy, by była umieszczona na stronie traktującej na związany z branżą temat. Przykładowo: na forum dyskusyjnym musimy wyszukać wątek, w którym nasza odpowiedź, zawierająca polecenie, będzie na miejscu. Ważne jest także, by była w miarę na czasie, czyli by ostatnia odpowiedź w wątku nie pochodziła sprzed ponad roku. W innym przypadku nasza informacja zostanie rozpoznana jako niechciana (tzw. spam) i usunięta przez administratorów serwisu, zaś my możemy zyskać niechlubną opinię spamerów.

Dobrze i sprytnie wykonany marketing szeptany może przynieść ogromne korzyści. Dodatkowo w naszej wiadomości możemy zazwyczaj przemycić jeden odnośnik, który podniesie ranking naszej witryny w wyszukiwarkach.

Marketing wirusowy i agencje reklamowe w Internecie

Najlepiej by było, gdyby wystarczyło raz rozpocząć dyskusję, która następnie sama by się rozprzestrzeniała. Na tym właśnie polega marketing wirusowy - reklama rozpowszechnia się samoczynnie (podobnie jak wirusy, ale w przeciwieństwie do nich jest w pełni bezpieczna i legalna).

Wywołanie dyskusji między Internautami możemy osiągnąć przez publikację interesującego, śmiesznego lub kontrowersyjnego tekstu, plotki, obrazu lub filmu.

Ciekawym pomysłem jest również pisanie praktycznych poradników, w których polecimy nasz produkt lub usługę jako dobry przykład. Tym sposobem dla przepisu na ciasto możemy w ramach składników podać margarynę konkretnej firmy. Wymieniony w przepisie produkt będzie zazwyczaj właśnie tym, o który poprosi w sklepie czytelnik.

Świetnym chwytem marketingowym jest również wymyślenie sloganu, który wejdzie do użycia codziennego, tym samym podnosząc świadomość o firmie, usłudze lub produkcie. Za idealne przykłady można tu podać "takie rzeczy tylko w Erze", czy "prawie... robi wielką różnicę".

Jak można wywnioskować, do marketingu wirusowego warto zatrudnić profesjonalną agencję reklamową, która stworzy chwytliwy tekst, obraz, film lub slogan. Nie powinniśmy w tym przypadku żałować pieniędzy - dobrze przeprowadzony marketing wirusowy może być spektakularnie skuteczną formą reklamy.

Zdjęcie autora: Krzysztof Trynkiewicz - Manager pozycjonowania

Autor: Krzysztof Trynkiewicz - Manager SEO w agencji Sukces Strony

Manager pozycjonowania z 15-letnim doświadczeniem opartym na pracy przy kilkuset projektach, w tym międzynarodowych z ruchem powyżej 150 milionów miesięcznych użytkowników. Analityk sklepów internetowych, programista, autor publikacji prasowych, wywiadów w telewizji, radiu i prasie. Prelegent konferencji. Nadzorca systemu WordPress w Polsce. Absolwent kierunku Informatyka na Uniwersytecie Jagiellońskim.

Pozycjonujemy strony internetowe. Od 5 lat w czołówce Polski!

Pozycjonowanie stron internetowych

Od 5 lat i obecnie zajmujemy miejsce w ścisłej czołówce w wynikach wyszukiwania Google wyrażenia "pozycjonowanie stron internetowych" na całą Polskę, wyprzedzając przy tym niemal milion witryn konkurencji, która specjalizuje się dokładnie w oferowaniu pozycjonowania.

Jeśli Ty też chcesz osiągnąć sukces, zapoznaj się z naszą ofertą pozycjonowania stron internetowych lub jeśli chcesz pozycjonować samodzielnie - z naszym kursem pozycjonowania bez nauki informatyki!