Tworzenie i pozycjonowanie stron internetowych, które dostarcza Klientów

Co to jest Podcast i Videocast?

Zdjęcie autorstwa Zorana Ozetskyego

Świetnym sposobem na promocję firmy w Internecie jest prowadzenie podcastu lub videocastu, czyli regularnej audycji odpowiednio dźwiękowej lub filmowej, udostępnianej za darmo.

Podcasty są wyjątkowo popularne, ponieważ można je pobrać na komórkę w formie pliku MP3 i odtworzyć np. w samochodzie, autobusie, czy podczas sprzątania mieszkania. Tym samym utrzymujemy kontakt z Internautą poza jego komputerem. Sama nazwa podcast wzięła się z połączenia nazwy przenośnego odtwarzacza muzyki iPod i słowa broadcast, czyli transmisji. Z kolei videocast (lub vodcast od Video On Demand, czyli wideo do pobrania) przydaje się, kiedy trzeba pokazać coś fizycznie. Niektórzy po prostu wolą też widzieć osobę, która do nich mówi.

Co to jest podcast popularny?

Podcasty w Polsce wciąż jeszcze raczkują. Największy polski katalog - Podkasty.info ma ich zaledwie 200 i tylko niewielka ich część jest prowadzona regularnie.

Na rynku międzynarodowym podcasty są natomiast fenomenem. Dzięki nim można dużo szybciej i wygodniej usłyszeć wiadomości, bez konieczności patrzenia w monitor i czytania wielu informacji. Zazwyczaj audycje poruszają tematykę wybranej branży, są więc wyjątkowo konkretne i interesujące. Podcasty i videocasty mogą też służyć do prowadzenia kursów, robienia wywiadów, czy czytania książek fragmentami. Jeśli pokazujemy jedynie ekran naszego monitora (np. ucząc obsługi jakiegoś programu), taka audycja nazywa się screencastem.

Autorzy audycji mają okazję edukować słuchaczy, jednocześnie poświadczając swoją znajomość branży i nowinek w niej się pojawiających. Łatwo w ten sposób wyrobić sobie i firmie renomę.

Podcastów najczęściej nie nagrywa się na żywo, by mieć czas na ich odpowiednie obrobienie. Publikuje się je w formie plików muzycznych MP3 oraz przy pomocy technologii RSS, która automatycznie powiadamia słuchaczy o nowych odcinkach. Technicznie są to dosyć skomplikowane zagadnienia, więc jeśli chcesz, mogę Ci przy tym pomóc - skontaktuj się ze mną.

Videocasty są mniej popularne, ponieważ wymagają więcej pracy przy tworzeniu, zaś Internauci muszą skupiać na nich również wzrok, a nie tylko słuch. By wygodnie oglądnąć videocast, wypada użyć ekranu monitora komputerowego, a nie telefonu. Mimo to, videocasty anglojęzyczne mają swoich fanów. W Polsce w zasadzie nie istnieje żaden regularnie prowadzony videocast, jest więc miejsce na innowację.

Jak prowadzić podcast lub videocast, by był popularny?

Dobrym pomysłem jest prowadzenie transmisji na żywo w formie nadawanego za darmo webcastu, który po nagraniu (do czego może przydać się pomoc informatyka), udostępnia się w wersji do pobrania lub odtworzenia bezpośrednio na stronie. Webcast staje się wtedy videocastem lub podcastem (jeśli udostępniamy tylko dźwięk). Dzięki takiemu podejściu, w trakcie nagrywania mamy możliwość zobaczyć opinie Internautów na omawiany temat - czasami będą one warte zacytowania.

Przykładem takiego podejścia może być audycja o grze komputerowej StarCraft. Na żywo ogląda ją zazwyczaj 15.000 osób, zaś kolejne dziesiątki tysięcy oglądają retransmisję w serwisie Blip. Skoro taką publiczność potrafi zgromadzić tematyka gry, jaką może Twoja branża?

Videocasty można łatwo i za darmo zamieszczać w serwisie YouTube i na Blip.tv.

Porady dotyczące prowadzenia podcastu i videocastu

W podcastowaniu i videocastowaniu niezmiernie ważna jest regularność - nie powinno się robić żadnych przerw, a terminy nowych audycji powinny być jasno określone. Przydaje się także specjalny dział na stronie, z obsługą subskrypcji (informowania o nowościach przez e-mail i RSS). System Zarządzania Treścią może z kolei automatycznie umożliwić Internautom odtworzenie pliku (audio lub wideo) na stronie, bez konieczności pobierania go. Rozbudowanie gotowego Systemu Zarządzania Treścią o taką możliwość będzie kosztować maksymalnie kilkaset złotych.

Ponieważ wyszukiwarki internetowe nie potrafią jeszcze analizować głosu, a jedynie tekst, dobrze jest publikować także transkrypcję każdego odcinka. Spisywanie wypowiedzi jest dosyć czasochłonne i żmudne, więc warto zlecić je komuś innemu. W zależności od długości audycji, będzie to zapewne koszt kilkudziesięciu złotych.

Oprócz tego, w adnotacjach na stronie powinny znaleźć się informacje o czasie trwania przedstawienia, rozmiarze pliku do pobrania oraz odnośniki do stron internetowych, dotyczących omawianych tematów.

Doświadczenie uczy, że najlepiej audycję prowadzi się w 2-4 osoby. Daje to różnorodność opinii i poglądów, wprowadza dobry nastrój i sprzyja poczuciu humoru.

Wiesz już, co to jest podcast i videocast - więc do dzieła i powodzenia!

Zdjęcie autora: Krzysztof Trynkiewicz - Manager pozycjonowania

Autor: Krzysztof Trynkiewicz - Manager SEO w agencji Sukces Strony

Manager pozycjonowania z 15-letnim doświadczeniem opartym na pracy przy kilkuset projektach, w tym międzynarodowych z ruchem powyżej 150 milionów miesięcznych użytkowników. Analityk sklepów internetowych, programista, autor publikacji prasowych, wywiadów w telewizji, radiu i prasie. Prelegent konferencji. Nadzorca systemu WordPress w Polsce. Absolwent kierunku Informatyka na Uniwersytecie Jagiellońskim.

Darmowa książka dla planujących zakup strony internetowej

Książka Zamawianie stron i sklepów internetowych od A do Z

Jeśli planujesz zakup strony, zobacz naszą ofertę tworzenia stron lub sklepów internetowych i koniecznie pobierz i przeczytaj naszą książkę elektroniczną "Zamawianie stron i sklepów internetowych od A do Z". Dowiesz się z niej między innymi:

  • które oprogramowanie wybrać
  • jak sprawdzić wykonawcę
  • jakie są całkowite koszty
  • co będzie potrzebne
  • na co zwrócić uwagę
  • jak założyć stronę wielojęzyczną
  • co zagwarantuje sukces sklepu
  • jakie treści muszą znaleźć się na stronie

Kliknij, by pobrać książkę ZA DARMO!