Tworzenie i pozycjonowanie stron internetowych, które dostarcza Klientów

Menu

Co to jest Hosting? Jak wybrać najlepszy Hosting?

Co to jest Hosting?Czym jest serwer hostingowy i jak go wybrać?

Hosting to udostępnienie miejsca na pracującym bez przerwy, podłączonym do internetu komputerze (zwanym serwerem). Aby strona internetowa mogła działać, musi obsługiwać ją serwer. Jeśli ten komputer nie działa poprawnie, witryna będzie niedostępna. Z tego względu należy wybierać ofertę hostingową ze szczególną uwagą.

Z tego artykułu dowiesz się:

Ceny hostingu i hosting darmowy

Ceny hostingów wahają się od kilkudziesięciu do około 2000 złotych rocznie. Wybierając ofertę najtańszą otrzymamy usługę o słabych parametrach (szczegóły są omówione poniżej). Nawet najpiękniejsza strona może przynosić wstyd, jeśli ciągle nie działa lub jej ładowanie trwa zbyt długo.

Rozsądna cena za rok hostingu wynosi od 100 zł do 600 zł i jest to zakres odpowiedni dla 99% witryn. Oferty tańsze prawdopodobnie będą przysparzać samych problemów, zaś droższe są albo zwykłym przepłacaniem, albo są przeznaczone dla witryn bardzo rozbudowanych (np. serwisów ogłoszeniowych) lub o wysokiej oglądalności (powyżej 40 tysięcy odwiedzających osób miesięcznie trzeba już szukać droższych rozwiązań). Dla takich zaawansowanych projektów przygotowaliśmy osobny artykuł: Co to jest VPS i Serwer Dedykowany?

Niektóre firmy oferują także darmowy hosting - jest to wyjście fatalne. Darmowe hostingi cechują się powolnością, ograniczeniami w ilości przesłanych danych (przez co w połowie każdego dnia strona może przestać funkcjonować), a przede wszystkim - uciążliwymi reklamami.

Nie istnieją dobre darmowe lub tanie hostingi. Hosting jest usługą niezwykle istotną dla funkcjonowania strony WWW i zdecydowanie nie należy na nim oszczędzać.

Czym różnią się parametry ofert hostingowych?

W zależności od stopnia skomplikowania Twojej strony WWW, będziesz musiał wybrać hosting, który obsługuje odpowiednie technologie i ma wystarczająco wysokie parametry. Krótko je objaśnimy, a następnie porównamy oferty różnych firm w tabeli, wyłaniając najlepszy hosting.

Wolisz pominąć objaśnienia? Przejdź do wniosków i polecanego hostingu lub tabeli z porównaniem ofert.

Informatyka rozwija się bardzo szybko, więc te parametry, które jeszcze 2 lata temu stanowiły problem, dzisiaj są standardami. Wymienimy je oprócz tych najnowszych wymagań, ponieważ nieprofesjonalne firmy hostingowe mogą wciąż jeszcze oferować niższe wartości tych parametrów, niż powinny.

  • Kilka lat temu największym problemem była stabilność serwerów, które często się wyłączały. Dostawcy hostingu wprowadzili więc pojęcie uptime (czytaj: aptajm), czyli czasu bezawaryjnego działania komputera (np. uptime wynoszący 99% oznacza, że jeśli będziemy przeglądać naszą stronę przez określoną ilość czasu, to w 99% przypadków wyświetli się ona poprawnie).
    Obecnie uptime nie jest już nawet podawany, a solidne firmy zwracają swoim Klientom pieniądze za usługę, jeśli strona nie działa np. przez jeden dzień w miesiącu.
  • Hostingi posiadają też limity przestrzeni dyskowej, podawane w GB (czytaj: gigabajt). Jest to potocznie rozumiane miejsce na dysku na trzymanie zdjęć strony, filmów i jej wszelkich innych plików - takie samo, jak na dysku w Twoim komputerze.
    Dla typowej strony wystarczy 1 GB przestrzeni dyskowej, jednak jeśli planujesz zamieszczać na stronie dużo zdjęć lub filmy, powinieneś wybrać ofertę, która ma kilkaset GB. Standardem w solidnych firmach jest zaś brak limitu na przestrzeń dyskową.
  • Oprócz samej ilości miejsca na dysku (czyli przestrzeni dyskowej) ważna też jest szybkość tego dysku. Od kilku lat dostępne są dyski w technologii SSD, które są nawet kilkanaście razy szybsze od standardowych dysków HDD, co stanowi bardzo zauważalną różnicę.
    Nowoczesne hostingi trzymają pliki na dyskach SSD, co przyspiesza działanie strony internetowej.
  • Ostatnim, do niedawna bardzo istotnym parametrem jest transfer. Przez transfer rozumie się ilość danych, które mogą zostać przesłane z serwera do Internautów. Przykładowo: obrazek zajmuje 1 MB (czytaj: megabajt) i jest wysyłany do 2 Internautów przeglądających stronę.
    Wygenerowany przez nich transfer wynosi 2 x 1 MB, czyli 2 MB. Dla typowej strony WWW wartość transferu raczej nie przekracza 40 GB miesięczne, jednak bezpieczną granicą jest 80 GB. Standardem jest zaś obecnie brak limitów na transfer.

Wiemy już, że aby oferta hostingowa nie była natychmiast do odrzucenia, to musi albo nie pisać wcale o uptimie, albo podawać go jako 100%, a także musi mieć nielimitowaną przestrzeń dyskową i transfer oraz korzystać z szybkich dysków SSD.

Aktualnie ogromnie ważnym parametrem, który rozróżnia oferty hostingowe, jest pamięć operacyjna RAM.

Wyjaśnimy ten parametr na przykładzie. Za każdym razem, gdy użytkownik odwiedza dowolną podstronę (sekcję) naszej witryny, serwer hostingowy musi rozważyć, jakie treści mu pokazać. Czy mają to być zdjęcia? A może filmy? Które? W jakim języku? Czy może jest to realizacja zamówienia w sklepie internetowym? Jakie w takim razie produkty są w koszyku? Ile będzie dla nich wynosić opłata za przesyłkę? A może odwiedzający wchodzi na stronę z telefonu i wtedy trzeba pokazać tylko te ważniejsze informacje, a mniej ważne ukryć?

Nawet dla najprostszych witryn, przy każdym załadowaniu dowolnej podstrony serwer hostingowy podejmuje setki tysięcy decyzji, sprawdza różne warianty, uruchamia zabezpieczenia, pobiera i filtruje dane. Całe to "myślenie" serwera hostingowego zajmuje jego pamięć, nazywaną RAM.

Dobrze zobrazujemy to na przykładzie przygotowywania dań z lodówki. Trzymamy w niej produkty. Jeśli jednak chcemy przygotować danie z tych produktów, to musimy je na chwilę przełożyć na stół, by móc nad nimi szybko i wygodnie pracować. Podobnie jest z plikami - standardowo leżą one w pamięci na dysku i zmieścimy ich tyle, ile mamy przestrzeni dyskowej, ale jeśli trzeba coś z nimi zrobić, to są chwilowo przekładane na mniej pojemny, ale wygodniejszy stół, zwany pamięcią operacyjną RAM.

Im więcej pamięci RAM (przestrzeni na stole), tym więcej odwiedzających może jednocześnie obsłużyć serwer hostingowy (przygotować dania dla większej liczby osób jednocześnie).

Każde jedno wejście na dowolną podstronę witryny zajmuje na chwilę pewną część pamięci RAM (część stołu). Takie jedno wejście nazywa się procesem. Jeden proces powinien mieć dostęp do wystarczającej ilości pamięci RAM (części stołu), by serwer mógł wykonać wszystkie działania. Jeśli pamięć RAM dostępna na 1 proces jest zbyt mała, to serwer hostingowy mając za mało miejsca do bieżącej pracy, zamiast wyświetlić użytkownikowi stronę, wyświetli błąd. W naszym porównaniu: nie można przygotować dania, jeśli na każdy składnik na stole chcemy przeznaczyć tylko kilka cm miejsca.

W praktyce dla większości stron wystarczy, by dostępna pamięć RAM na 1 proces wynosiła przynajmniej 128 MB (czytaj: megabajtów). Jeśli pamięć RAM na 1 proces wynosi 256 MB lub więcej, to jest to bardzo dobra oferta.

Jeśli kilku użytkowników jednocześnie otworzy stronę, to proces każdego z nich zajmie tymczasowo część z całej dostępnej puli pamięci RAM (całego stołu). Jeśli całkowitej dostępnej pamięci RAM będzie zbyt mało, by obsłużyć wszystkich użytkowników (procesy), to serwer także wyświetli części z nich błąd.

Równie ważnym parametrem jest więc całkowita dostępna pamięć RAM (dla wszystkich procesów), która powinna wynosić minimum 192 MB (czytaj: megabajtów). Jeśli całkowita dostępna pamięć RAM wynosi 512 MB lub więcej, to jest to bardzo dobra oferta.

Jeśli całkowita dostępna pamięć RAM jest mniejsza, niż 192 MB, bądź pamięć RAM dla 1 procesu wynosi mniej, niż 128 MB, to taki hosting należy omijać szerokim łukiem, bowiem niemal losowo będzie on wyświetlał błędy zamiast właściwej treści strony - zarówno odwiedzającym, jak i wyszukiwarce Google.

Jest jeszcze jedna istotna kwestia, która rozróżnia oferty hostingowe - obsługa bezpłatnych certyfikatów SSL.

Pomijając szczegóły techniczne: certyfikat SSL to techniczne zabezpieczenie witryny, które podnosi jej bezpieczeństwo i podnosi pozycję strony w wynikach wyszukiwania Google. Obecnie każda witryna powinna posiadać zabezpieczenie SSL. Jeśli odwiedzimy stronę zabezpieczoną przez SSL, to u góry okna przeglądarki, obok adresu witryny widnieć będzie zielona kłódka:

Certyfikat SSL - zielona kłódka

Jeśli zaś witryna nie ma tego zabezpieczenia, to obok adresu zamiast zielonej kłódki będzie widnieć ostrzeżenie i napis "Niezabezpieczona".

Certyfikat SSL wdraża firma wykonująca witrynę. Certyfikat ten może być bezpłatny - wtedy wydaje go instytucja Let's Encrypt. Niestety niemal wszystkie polskie firmy hostingowe chcą zarobić na certyfikatach i oferują je odpłatnie, w cenie około 100 - 250 zł rocznie. Zazwyczaj nie różnią się one niczym od bezpłatnej wersji. W porównaniu poniżej wskażemy, które firmy hostingowe oferują bezpłatne certyfikaty SSL.

Porównanie ofert serwerów hostingowych

Wiemy już, które parametry są faktycznie istotne w ofertach serwerów hostingowych. Porównamy więc najtańsze oferty dwóch popularnych firm w Polsce - Nazwy i Home, a także polecanej przez nas polskiej firmy Zenbox i używanej przez nas osobiście amerykańskiej firmy DreamHost.

Nasze oczekiwania Zenbox DreamHost Nazwa Home
Cena za rok 100 - 600 zł 150 zł 515 zł 369 zł 369 zł
Certyfikat SSL Bezpłatny Bezpłatny Bezpłatny 246 zł 148 zł
Suma cen za rok 100 - 600 zł 150 zł 515 zł 615 zł 517 zł
Uptime Brak informacji lub 100% Brak informacji (czyli ok) Gwarantowany 100% 99,9% 99%
Transfer Bez limitu Bez limitu Bez limitu Bez limitu Bez limitu
Przestrzeń dyskowa Bez limitu Bez limitu Bez limitu 50 GB 50 GB
Szybkie dyski SSD Tak Tak Tak Częściowo Nie
Limit pamięci RAM dla 1 procesu powyżej 256 MB 512 MB 1024 MB 96 MB 128 MB
Limit całkowitej pamięci RAM powyżej 512 MB 4096 MB ok. 8192 MB 96 MB 256 MB
Pomoc techniczna Dobra Dobra Fantastyczna Przeciętna Przeciętna
Ocena subiektywna Bardzo dobra Bardzo dobra Fantastyczna Fatalna Fatalna

Najlepszy hosting - którą ofertę wybrać?

Oferty polskich firm hostingowych wystarczają zazwyczaj jedynie dla stron - wizytówek, przy czym nie różnią się ceną od ofert zagranicznych. Stabilność i uptime serwerów zagranicznych są zazwyczaj także lepsze, niż polskich.

Jeśli chcesz jednak skorzystać z polskiego hostingu, wybierz Zenbox, który w najtańszej, wystarczającej na początek ofercie kosztuje 150 zł brutto rocznie. Zenbox nie ma limitów na transfer lub przestrzeń dyskową - płaci się tylko na podstawie liczby odwiedzin strony, co jest bardziej przejrzyste i zrozumiałe. W ramach tej ceny Twoją stronę może odwiedzać do 5 tysięcy osób miesięcznie. Jeśli przekroczysz tą liczbę, firma skontaktuje się z Tobą, by omówić dalszą współpracę (ceny rosną proporcjonalnie z ruchem - nie będzie niespodzianek). Jest to sprawdzona przez nas firma, mająca stabilne serwery i wyjątkowy, przejrzysty sposób rozliczeń. Z tych względów polecamy Zenbox.

Jeżeli zaś język angielski nie jest Ci obcy, lepiej zainwestować w stabilniejsze serwery zagraniczne w USA.

Ogromną różnicę tworzy u takich firm jakość i czas odpowiedzi na zapytanie Klienta - w Polsce absolutnym standardem jest kilka dni, często nawet 2 tygodnie, podczas gdy zagraniczni hostingodawcy odpisują w ciągu dosłownie kilku minut. Stanie się to kwestią kluczową, gdy na stronie coś nie będzie działać. Równie istotne jest także, kto odpisuje na pytania. W Stanach Zjednoczonych obsługą Klienta zajmują się operatorzy - programiści. W Polsce są to niestety osoby zazwyczaj bez wyższego wykształcenia informatycznego, mogące korzystać jedynie ze spisanych przez przełożonych wzorców rozmowy (tzw. skryptów). Wymienione wady cechują zwłaszcza popularną w Polsce firmę Nazwa, której z tych względów nie polecamy. Borykają się oni także z problemami docierania e-mailów ich Klientów do adresatów.

Zdecydowanie odradzić należy także usługi Home, które chociaż popularne, nie korzysta ze sprawdzonych, bezpiecznych i darmowych rozwiązań, nieudolnie "wymyślając koło od nowa". Skutkiem takiej polityki stworzona dla nas strona często nie będzie działać na home.pl, zaś ich pomoc techniczna odmówi wsparcia z zaleceniem zbudowania prostszej strony, od nowa. Praktyki Home są w tym względzie karygodne.

Polskie firmy (z wyjątkiem Zenboxa) mają także w zwyczaju nakładanie sztucznych limitów, by wymuszać na swoich Klientach przechodzenie na droższe pakiety. Przykładowo, Nazwa niby oferuje transfer bez limitu (czyli wysyła do internautów dowolną ilość danych), ale po przesłaniu pewnej ilości danych, obniża do końca miesiąca szybkość połączenia internetowego do 10 megabitów, czyli do wielokrotnie wolniejszego, niż zapewne masz w swoim domu.  Takie informacje są zazwyczaj głęboko ukrywane i z tego powodu odradzamy polskie firmy inne, niż Zenbox.

Z naszego doświadczenia możemy polecić amerykańską firmę DreamHost (przeczytaj instrukcję zakładania hostingu bez limitu w DreamHost), będącą jedną z 15 największych firm hostingowych świata. Obsługuje ona wszystkie witryny naszej firmy - bez ani jednego problemu od 2006 roku! A jako firma informatyczna, mamy wysokie wymagania i potrzeby.

DreamHost jest na tyle wielką korporacją, że nie nakłada limitów na powierzchnię dyskową ani transfer. Ich oferta zawiera praktycznie wszystko, czego może potrzebować firma tworząca dla Ciebie stronę. Jakość obsługi Klienta jest fantastyczna, zaś firma jest absolutnym liderem w szybkim wdrażaniu nowych rozwiązań technicznych, które przyspieszają działanie stron i polepszają ich bezpieczeństwo.

Stabilność oraz szybkość serwerów i błyskawiczna pomoc techniczna decydują o tym, że DreamHost obecnie nie ma sobie równych - jest to najlepszy hosting. Więcej na temat DreamHostu przeczytasz w osobnym artykule o DreamHost.

Promocja tylko dla czytelników SukcesStrony.pl - zniżka o $25 (ok. 100zł) na pierwszy rok hostingu DreamHost - zobacz szczegóły.

Co dalej? Jak połączyć hosting z domeną internetową?

Hosting działa natychmiast po zakupie, jednak do funkcjonowania strony potrzebna jest również domena internetowa. Aby domena kierowała na właściwą stronę (czyli na Twój hosting), musi zostać z nią powiązana za pośrednictwem tzw. serwera DNS. Tym jednak zajmie się firma tworząca dla Ciebie stronę WWW. Twoja domena zacznie wyświetlać stronę w ciągu 48 godzin od momentu powiązania jej z hostingiem (jest to tzw. czas propagacji domeny w Internecie).

Darmowa książka dla planujących zakup strony internetowej

Książka Zamawianie stron i sklepów internetowych od A do Z

Jeśli planujesz zakup strony, koniecznie pobierz i przeczytaj naszą książkę elektroniczną "Zamawianie stron i sklepów internetowych od A do Z". Dowiesz się z niej między innymi:

  • które oprogramowanie wybrać
  • jak sprawdzić wykonawcę
  • jakie są całkowite koszty
  • co będzie potrzebne
  • na co zwrócić uwagę
  • jak założyć stronę wielojęzyczną
  • co zagwarantuje sukces sklepu
  • jakie treści muszą znaleźć się na stronie

Kliknij, by pobrać książkę ZA DARMO!