Tworzenie i pozycjonowanie stron internetowych, które dostarcza Klientów

Menu

Co to jest Domena? Gdzie i jaką kupić domenę w 2020 roku? Ile kosztuje?

Co to jest domena?Zdjęcie autorstwa digitalart

Planujesz stronę dla siebie lub firmy?

Niezbędna więc będzie domena internetowa. Znajdziesz tu wszystko, co powinieneś wiedzieć na ten temat.

Domena internetowa jest nazwą, pod którą kryje się Twoja strona WWW oraz adres poczty elektronicznej (e-mail, np. cokolwiek@twojadomena.pl). Jeśli wpiszesz poprawną nazwę domeny do paska adresu przeglądarki i wciśniesz Enter, otworzy się strona, którą dana domena reprezentuje. Przykładowo: strona, na której właśnie jesteś, ma domenę sukcesstrony.pl.

Co to jest domena internetowa?

Każda strona WWW musi mieć swoją domenę, by móc należycie funkcjonować w Internecie. Jedna strona WWW może mieć wiele domen (być dostępna pod różnymi nazwami), ale jedna domena wskazuje zawsze tylko jedną stronę. Oznacza to, że jeżeli ktoś wcześniej zarejestrował (kupił) pewną domenę, to żadna inna osoba nie może już jej zarejestrować (chyba, że okres rejestracji nie zostanie przedłużony przez pierwszego właściciela).

Końcówki domen: globalne (międzynarodowe), krajowe, lokalne i funkcjonalne

Wiesz już, co to jest domena. Zawsze składa się ona z wymyślonego przez nas ciągu znaków (litery, cyfry, znaki podkreślenia _ i minusa -), za którym następuje znak kropki i końcówka. Istnieje szeroki wybór końcówek (różnią się jedynie brzmieniem), ale najlepiej użyć najpopularniejszych: pl (typowa dla witryn w języku polskim), com (typowa dla witryn międzynarodowych), net (typowa dla witryn międzynarodowych), com.pl (typowa dla witryn w języku polskim), eu (typowa dla witryn z krajów Unii Europejskiej). W pewnych wypadkach przydatne są też nietypowe końcówki, jak tv, czy fm (np. domena rmf.fm).

Jak widać, istnieją końcówki globalne (czyli międzynarodowe, jak com, czy eu), krajowe (np. pl) i funkcjonalne (np. .travel). Końcówki .tv i .fm nie są funkcjonalne - należą odpowiednio do krajów Tuvalu i Federacji Mikronezji, ale z racji swojego brzmienia są używane przez różne media. Istnieją również końcówki regionalne (np. waw.pl dla Warszawy) ale nie przyjęły się z racji nielogicznych i długich skrótów.

Jak wybrać dobrą nazwę domeny?

W praktyce najlepiej spróbować zarejestrować nazwę swojej firmy połączoną z jedną z powyższych końcówek (ze wskazaniem na pl i com). Dobrą praktyką jest jednoczesne kupowanie domen dla wszystkich wyżej wymienionych popularnych końcówek, ponieważ istnieją firmy, które mogą zrobić to za nas, a potem żądać wysokiej kwoty za odstąpienie. Przykładowo: rejestrujemy domenę mojafirma.pl, ale mojafirma.com zostaje kilka dni później kupiona przez inny podmiot. Jeśli nasza firma stanie się międzynarodowa, będziemy chcieli odkupić domenę z końcówką com, co może nas wiele kosztować.

Chociaż domeny mogą mieć w swojej nazwie polskie znaki (np. ą, ę, ź, ó itp.), to nie są powszechnie stosowane. Zalecane jest rejestrowanie i używanie domen bez polskich "ogonków" (a więc zamiast poprzednich liter, odpowiednio: a, e, z o itp.). Zamiast spacji (odstępu) stosujemy znak minusa -. W nazwie domeny nie może występować kropka (o czym niżej). Wielkość znaków w domenie nie ma znaczenia - rejestrujemy domenę z wszystkimi znakami małymi (np. sukcesstrony.pl), a będzie ona działać także przy wpisaniu jej wielkimi literami (np. SukcesStrony.pl).

Co to jest subdomena? Czy używać przedrostka www.?

Po wykupieniu domeny będziesz mógł zakładać subdomeny. Subdomena ma identyczne właściwości, jak domena. Różni się jedynie tym, że końcówką dla subdomeny jest cała nazwa głównej domeny. Przykładowo: dla domeny onet.pl subdomeną będzie pogoda.onet.pl - po prostu przed nazwę domeny można dodać dowolny ciąg znaków i połączyć go z nią kropką. Subdomeny danej domeny może tworzyć jedynie właściciel tej domeny. Subdomena może wskazywać na zupełnie inną stronę, np. adres pl.youtube.com wskazuje na polską wersję witryny, podczas gdy youtube.com - na angielską. Tworzenie subdomen jest w pełni darmowe i nieograniczone ilościowo.

Adresy postaci www.domena.com są więc subdomenami - wpisanie przedrostka www. nie jest zazwyczaj konieczne - obecnie odchodzi się od używania go. Rejestrując domenę zapominamy więc zupełnie o tym przedrostku, a jeśli chcemy, by nasza strona była dostępna nie tylko pod adresem domena.com, lecz także pod www.domena.com, poprośmy firmę tworzącą dla nas stronę o zrobienie takiej subdomeny.

Ile kosztuje domena internetowa? Gdzie i jak kupić domenę?

Cena domeny zależy od wybranej końcówki i oferty firmy rejestrującej domenę. Często firmy te robią upust na pierwszy rok - domenę bowiem trzeba każdego roku przedłużać (jak ubezpieczenie samochodu).

Końcówki krajowe, jak pl, kosztują około 100zł rocznie, natomiast domeny globalne, jak com, czy eu - około 60zł rocznie.

Domenę należy kupić u godnego zaufania rejestratora, który nie wprowadzi do ogólnoświatowej bazy siebie jako właściciela, lecz faktycznego kupującego (czyli nas). W Polsce można polecić usługi firmy dhosting. Ich ceny to około 75 zł netto rocznie za domenę krajową pl i 60 zł netto rocznie za domenę globalną (np. com). Na pierwszy rok zazwyczaj dawane są zniżki - wtedy cena domeny w pierwszym roku wynosi ok. 10 zł, a po roku - około 75 zł rocznie.

Aby kupić domenę, udaj się na stronę stronę firmy dhosting, przejdź do działu Domeny i sprawdź, jakie połączenia nazwy Twojej firmy z końcówkami nie są zajęte, a następnie dokonaj zakupu na tamtej stronie.

Jeśli wraz z domeną kupisz jednocześnie w tej samej firmie drugą usługę niezbędną do posiadania strony - tzw. serwer hostingowy, będziesz mógł używać adresu email w Twojej domenie (np. kontakt@TwojaDomena.pl) jeszcze zanim powstanie Twoja witryna. Założenie takiego adresu jest bardzo proste i nie wymaga wiedzy technicznej, o ile domena i hosting są kupione jednocześnie w tej samej firmie.

Kupując domenę, dobrze jest jednocześnie kupić usługę serwera hostingowego, ponieważ obydwa te elementy są niezbędne do posiadania strony internetowej i emaila z adresem zawierającym Twoją domenę. Jeśli kupujesz te usługi w polecanej przez nas firmie dhosting, to zamawiając jedną z usług zostanie zaproponowana od razu druga. Zdecydowanie najlepiej jest wykupić je jednocześnie w tej samej firmie - nie będzie wtedy problemów technicznych i obydwie usługi związane ze stroną będą w jednym miejscu.

W przypadku polecanego przez nas dhostingu serwer hostingowy kosztuje 200 zł netto rocznie, a jego parametry pozwalają na skuteczną obsługę zdecydowanej większości witryn. Razem z domeną (10 zł) obydwie usługi powinny więc w pierwszym roku kosztować około 210 zł netto, a po roku - około 275 zł rocznie.

Co dalej? Jak połączyć domenę z hostingiem?

Mamy nadzieję, że dzięki temu objaśnieniu wiesz już, co to jest domena.

Zamów teraz domenę i serwer hostingowy. Jest to pilne, ponieważ jeśli ktoś pozna domenę, którą planujesz zarejestrować, to może Cię uprzedzić i następnie żądać od Ciebie wysokich kwot za odstąpienie adresu.

Zalecamy więc rejestrację obydwu usług w firmie dhosting. Możesz także przeczytać o tym, co to jest hosting i zobaczyć nasze porównanie ofert różnych firm. Dowiesz się, dlaczego właśnie ta oferta jest zdecydowanie najlepsza na 2020 rok. Nie musisz jednak czytać o hostingu - możesz już teraz przejść do zamówienia go wraz z domeną.

Powiązaniem domeny z serwerem hostingowym zajmie się firma wykonująca dla Ciebie stronę internetową (zobacz naszą ofertę zakładania stron lub ofertę zakładania sklepów)

Zdjęcie autora: Krzysztof Trynkiewicz - Manager pozycjonowania

Autor: Krzysztof Trynkiewicz - Manager SEO w agencji Sukces Strony

Manager pozycjonowania z 15-letnim doświadczeniem opartym na pracy przy kilkuset projektach, w tym międzynarodowych z ruchem powyżej 150 milionów miesięcznych użytkowników. Analityk sklepów internetowych, programista, autor publikacji prasowych, wywiadów w telewizji, radiu i prasie. Prelegent konferencji. Nadzorca systemu WordPress w Polsce. Absolwent kierunku Informatyka na Uniwersytecie Jagiellońskim.

Darmowa książka dla planujących zakup strony internetowej

Książka Zamawianie stron i sklepów internetowych od A do Z

Jeśli planujesz zakup strony, zobacz naszą ofertę tworzenia stron lub sklepów internetowych i koniecznie pobierz i przeczytaj naszą książkę elektroniczną "Zamawianie stron i sklepów internetowych od A do Z". Dowiesz się z niej między innymi:

  • które oprogramowanie wybrać
  • jak sprawdzić wykonawcę
  • jakie są całkowite koszty
  • co będzie potrzebne
  • na co zwrócić uwagę
  • jak założyć stronę wielojęzyczną
  • co zagwarantuje sukces sklepu
  • jakie treści muszą znaleźć się na stronie

Kliknij, by pobrać książkę ZA DARMO!