Tworzenie i pozycjonowanie stron internetowych, które dostarcza Klientów

Wykonanie Strony Internetowej – Jak Wybrać Wykonawcę?

Zdjęcie autorstwa photostock

Istnieje kilka prostych sposobów na sprawdzenie jakości wykonania strony internetowej.

Zanim zawrzesz umowę o stworzenie witryny, sprawdź dotychczasowe realizacje zleceniobiorcy!

Zajmie Ci to tylko kilka minut, a może ocalić przed wyrzuceniem pieniędzy w błoto.

Co decyduje o sukcesie strony internetowej?

Strony WWW mają dwa oblicza. Pierwsze z nich widzimy naocznie - to szata graficzna. Estetykę witryny ocenimy natychmiast. Jest to jednak ledwie podstawowe kryterium doboru wykonawcy zlecenia, lecz bynajmniej wystarczające.

O sukcesie strony decyduje przede wszystkim jej oglądalność. Nie będzie ona wysoka zwłaszcza w kilku przypadkach:

  • gdy strona będzie się długo wczytywać,
  • jeśli szata graficzna nie będzie poprawnie wyświetlana,
  • jeżeli witryna nie będzie możliwa do znalezienia w wyszukiwarce (Google).

O ile pierwszy czynnik możemy sprawdzić natychmiast, odwiedzając daną stronę, tak zrewidowanie pozostałych wymagań jest teoretycznie poza naszym zasięgiem. Teoretycznie, bowiem właśnie poznasz proste sposoby na wykonanie tych zadań.

Ważne, lecz niewidoczne elementy stron WWW

Uogólniając: ile komputerów - tyle możliwości ich konfiguracji i tym samym sposobów wyświetlenia danej witryny. Internauci używają różnych systemów operacyjnych (Windows, Linux, Mac OS itd.), a w ich obrębie różnych przeglądarek (np. Internet Explorer, Firefox, Opera). To, co u nas wygląda wyśmienicie, może być zupełnie nie do ogarnięcia przy użyciu innego programu do przeglądania Internetu.

Z kolei wyszukiwarki (np. Google) indeksują każdą stronę w Internecie, dodając ją do swoich baz danych. Gdy Internauta szuka informacji, są one znajdywane właśnie w takich bazach. Istotne jest więc, by wyszukiwarka (która jest programem działającym automatycznie) poprawnie czytała daną witrynę. Strona WWW "od zaplecza" składa się z treści i informacji o jej umiejscowieniu na stronie, jak również określenia istotności jej elementów (np. nagłówki zawierają kwintesencję treści).

Z tych względów niezwykle istotna jest poprawność kodu strony, którego nie widzimy gołym okiem. To właśnie od niego zależy wygląd na różnych urządzeniach oraz skuteczność indeksowania przez wyszukiwarki.

Sprawdzanie wyglądu strony w różnych przeglądarkach

Przy wybieraniu twórcy naszej strony powinniśmy przeprowadzić na jego pracach tzw. test zgodności z przeglądarkami oraz test zgodności ze standardami. Aby zrealizować pierwsze z tych zadań, wystarczy wejść pod adres http://browsershots.org i w jedyne dostępne pole wpisać adres witryny potencjalnego zleceniobiorcy, a następnie wcisnąć przycisk "submit". Przejdziemy na kolejną stronę. Należy ją zostawić włączoną na około 10 minut, a po tym okresie odświeżyć (np. wciskając klawisz F5 na klawiaturze lub przycisk po lewej stronie paska adresu). Ukażą się widoki strony w różnych konfiguracjach systemowych. Jeśli wyglądają nie tak jak powinny w większości przypadków, lepiej omijajmy danego wykonawcę szerokim łukiem. Trzeba przy tym zaznaczyć, że błędne wyświetlanie w co 10 obrazku jest już bardzo dobrym wynikiem.

Uwaga: jeśli strona jest długa w pionie, to obrazki mogą nie być łączone równo – np. połączony zostanie tylko wygląd początku i końca strony, a środek zostanie pominięty, przez co obrazek będzie wyglądał nienaturalnie. Zwróć uwagę, czy nie w tym leży problem. To minus tego narzędzia, nie oznacza jednak, że strona została źle zbudowana.

Sprawdzanie zgodności wykonania strony internetowej ze standardami

Kod strony określa się skrótem HTML (ang. HyperText Markup Language - język znaczników hypertekstu) lub xHTML (bardziej restrykcyjny). Aby sprawdzić zgodność strony ze standardami HTML lub xHTML, wystarczy wpisać jej adres (razem z http://) w jedyne pole pod adresem http://validator.w3.org i wcisnąć przycisk Check. Na kolejnej stronie ukaże się wynik testu - w kolorze zielonym, jeżeli testowana witryna jest bezbłędna, lub w czerwonym, jeśli jest inaczej. W przypadku koloru czerwonego zobaczymy także liczbę błędów (ang. errors) - tolerancyjni możemy być wobec około pięciu.

Skorzystaj także z mojego darmowego narzędzia do analizy stron, które wyświetla znacznie więcej przydatnych informacji.

Powyższych narzędzi powinniśmy użyć wraz z adresami dwóch stron: strony głównej wykonawcy (np. https://sukcesstrony.pl) i dowolnej podstrony jego serwisu (np. https://sukcesstrony.pl/promocje).

Teoretycznie moglibyśmy też sprawdzić jakość witryn wykonanych dla dotychczasowych klientów, jednak w praktyce zleceniodawcy ci mogą zmieniać treści własnych stron, tym samym fałszując wyniki testów (prawie zawsze na niekorzyść autora witryny).

Poddając dokładnej analizie portfolio potencjalnego wykonawcy dowiemy się, czy dany zleceniobiorca faktycznie jest profesjonalistą, czy tylko potrafi stworzyć ładną grafikę, która akurat u nas prezentuje się należycie.

Pamiętajmy także, by po zakończeniu prac przetestować naszą własną witrynę powyższymi narzędziami i zgłosić ewentualne uwagi co do wykonania strony internetowej.

Zdjęcie autora: Krzysztof Trynkiewicz - Manager pozycjonowania

Autor: Krzysztof Trynkiewicz - Manager SEO w agencji Sukces Strony

Manager pozycjonowania z 15-letnim doświadczeniem opartym na pracy przy kilkuset projektach, w tym międzynarodowych z ruchem powyżej 150 milionów miesięcznych użytkowników. Analityk sklepów internetowych, programista, autor publikacji prasowych, wywiadów w telewizji, radiu i prasie. Prelegent konferencji. Nadzorca systemu WordPress w Polsce. Absolwent kierunku Informatyka na Uniwersytecie Jagiellońskim.

Darmowa książka dla planujących zakup strony internetowej

Książka Zamawianie stron i sklepów internetowych od A do Z

Jeśli planujesz zakup strony, zobacz naszą ofertę tworzenia stron lub sklepów internetowych i koniecznie pobierz i przeczytaj naszą książkę elektroniczną "Zamawianie stron i sklepów internetowych od A do Z". Dowiesz się z niej między innymi:

  • które oprogramowanie wybrać
  • jak sprawdzić wykonawcę
  • jakie są całkowite koszty
  • co będzie potrzebne
  • na co zwrócić uwagę
  • jak założyć stronę wielojęzyczną
  • co zagwarantuje sukces sklepu
  • jakie treści muszą znaleźć się na stronie

Kliknij, by pobrać książkę ZA DARMO!