Tworzenie i pozycjonowanie stron internetowych, które dostarcza Klientów

Menu

Marketing Społecznościowy

Marketing społecznościowyZdjęcie autorstwa Master Isolated

Najczęściej odwiedzaną witryną świata jest Facebook. Miesięcznie jego strony wyświetlane są 570 miliardów razy. Facebook jest serwisem społecznościowym - służy do pisania wiadomości, znajdywania przyjaciół, pokazywania zdjęć i zwracania uwagi znajomych na interesujące nas rzeczy.

Facebooka i inne serwisy społecznościowe można skutecznie wykorzystać w promowaniu własnej firmy i jej strony internetowej. Jest to zupełnie nowe podejście do promocji, oparte na polecaniu i referencjach...

Marketing społecznościowy - formy promocji i reklamy

Serwisy społecznościowe pozwalają Internautom na założenie swoich kont, w obrębie których mogą umieszczać wiadomości tekstowe, zdjęcia, odnośniki itp... Znajomi, których znajdziemy w serwisie, widzą naszą aktywność. Jeśli polecimy jakiś produkt lub stronę, jest spora szansa, że znajomi na nią wejdą. Jeśli i oni ją polecą, to ich znajomi także zobaczą odnośnik. Tym sposobem marketing społecznościowy następuje automatycznie i szybko. Jest też darmowy.

Na Facebooku można także utworzyć tzw. FanPage, czyli stronę dla fanów. W praktyce jest to odpowiednik odrębnego konta dla firmy (lub czekogolwiek innego, czego można być fanem). Podobnie jak w zwyczajnym koncie, do dyspozycji jest tablica aktualności, galeria zdjęć itp... Mała różnica występuje w tym, że zamiast znajomych mamy fanów. Aby stać się znajomym osoby, potrzebne jest obustronne potwierdzenie znajomości, natomiast fanem zostaje się natychmiast, bez akceptacji przez właściciela FanPage'u.

Drugą możliwością jest wykupienie płatnej reklamy, najczęściej w formie banera. Facebook pozwala dodatkowo na polecanie treści reklamy, łącząc obydwie formy promocji.

Aby za darmo prowadzić marketing społecznościowy przy pomocy serwisów społecznościowych, trzeba pisać ciekawie i rzeczowo, stopniowo zyskując renomę i popularność. Dużo większy sukces możemy osiągnąć na rynku anglojęzycznych serwisów społecznościowych, tysiące razy większym od rodzimego. Zdarza się jednak, że niewielkie firmy mogą zyskać spory rozgłos w kraju za pośrednictwem polskich systemów - warto więc spróbować.

Rodzaje serwisów społecznościowych i ich statystyki

Powyżej opisane, standardowe serwisy społecznościowe, to przede wszystkim Facebook i nk.pl (dawniej nasza-klasa.pl). Według witryny Facebakers, na Facebooku w październiku 2010 roku były 4 miliony kont Polaków, zaś miesięcznie przybywało 10% tej liczby. Z kolei rodzimy serwis nk.pl notował w tym samym czasie około 14 milionów aktywnych kont. Nie jest jednak tajemnicą, że Nasza-Klasa boryka się ostatnio z wielkimi spadkami. Z wykresu odwiedzin generowanego przez Google Trends wyraźnie wynika, że już niedługo Facebook będzie najpopularniejszym serwisem społecznościowym w naszym kraju.

Porównanie Facebooka i Naszej Klasy

Niektóre serwisy społecznościowe związane są z pewnymi dziedzinami naszego życia - łączą tylko krewnych, znajomych z wojska, czy pracy. W praktyce tylko te ostatnie cieszą się wyjątkową oglądalnością. W rodzimych GoldenLine i Profeo można znaleźć profesjonalistów z różnych branż. Dyskusja w tych serwisach skupia się na karierze i zawodzie, zaś strony użytkowników są jednocześnie ich CV, dzięki czemu łatwo jest rekrutować nowych pracowników. Z drugiej strony serwisy te oferują wyszukiwarki ofert pracy. W skali światowej bardzo popularny jest anglojęzyczny serwis ekspercki LinkedIn (2,3 miliarda wyświetleń miesięcznie).

Marketing społecznościowy w serwisach mikroblogowych

Zupełnie inne od społecznościowych są tzw. serwisy mikroblogowe. Charakteryzują się tym, że użytkownicy mogą w nich umieszczać wyłącznie teksty (w tym odnośniki do grafik, stron, filmów itp.) i to o określonej długości (najczęsciej do 140 znaków). Chociaż wydaje się dziwne, by ograniczenie długości informacji zyskało popularność, to ma ono swój sens - zmusza do pisania konkretów, nie zniechęca przed czytaniem (jak długi tekst) i pozwala na wysłanie wiadomości w formie SMSa. Można więc publikować teksty za pomocą komórki, jak również otrzymywać powiadomienia o publikacjach znajomych.

Marketing społecznościowy w serwisach mikroblogowych często sprowadza się do dyskutowania z klientami i rozwiązywania ich problemów. Niezadowolony klient zazwyczaj nie kieruje uwag bezpośrednio do nas, ale używa nazwy naszej firmy lub produktu w swojej notce. Bardzo prosto możemy monitorować wiadomości, zawierające dane słowa i odpowiadać na nie. Zaskakujące jest, jak szybko i daleko potrafi dotrzeć wiadomość, że dana firma pomogła swojemu klientowi, który napisał o swoich frustracjach w Internecie i nie spodziewał się, że ktoś się z nim skontaktuje. Taki marketing społecznościowy daje rewelacyjne efekty, a zajmuje mało czasu i jest praktycznie darmowy.

W serwisach mikroblogowych na świecie dominuje Twitter, mając 6,5 miliarda wyświetleń miesięcznie. W ciągu ostatnich miesięcy staje się wyraźnie popularniejszym serwisem w Polsce. Twittera warto używać zwłaszcza, jeśli kieruje się na anglojęzyczny rynek. W naszym kraju średnią popularnością cieszy się rodzimy Pinger (500 tysięcy użytkowników), ale wydaje się, że pomału wymiera. Lepiej skupić się na Twitterze.

Warto podkreślić, że prawie każdy serwis społecznościowy oferuje importowanie publikacji ze stron konkurencji, więc jeśli piszemy tekst np. na Twitterze, to automatycznie pojawi się na Facebooku. Pozwala to na prowadzenie marketingu społecznościowego w wielu miejscach przy minimalnym nakładzie czasu.

Pozycjonujemy strony internetowe. Mamy 1 miejsce w Polsce!

Pozycjonowanie stron internetowych

Od dawna mamy 1 miejsce w Polsce w wynikach wyszukiwania Google wyrażenia "pozycjonowanie stron internetowych", wyprzedzając przy tym niemal milion witryn konkurencji, która specjalizuje się dokładnie w oferowaniu pozycjonowania.

Jeśli Ty też chcesz osiągnąć sukces, zapoznaj się z naszą ofertą pozycjonowania stron internetowych!