Jak Google ocenia strony internetowe?

Ocena stron według GoogleWyszukiwarka Google co jakiś czas udostępnia wewnętrzny dokument firmy z opisem, w jaki sposób oceniane są przez nich strony internetowe.

Poniżej znajdziesz opracowanie tego dokumentu, przygotowane pod kątem praktycznych wskazówek dla właścicieli stron internetowych, które spowodują podwyższenie pozycji w wynikach wyszukiwania.

Wskazówki oparte są o najnowszą wersję dokumentu firmy Google z wytycznymi odnośnie oceny stron i wyników wyszukiwania (ang. Search Quality Rating Guidelines) z 12 listopada 2015 roku. Na oficjalnej angielskiej witrynie firmy dostępny jest artykuł o udostępnieniu dokumentu oraz dokument PDF z wytycznymi w języku angielskim (160 stron).

Poniższe wskazówki będą aktualizowane w przyszłości wraz z udostępnianiem przez firmę Google nowych wersji tego dokumentu.

Jak ręczne ocenianie stron internetowych wpływa na pozycję?

Rzeczony dokument udostępniony przez Google zawiera opis tego, jak pracownicy tej firmy mają oceniać strony internetowe oraz zestawy wyników wyszukiwania. Człowiek najlepiej potrafi ocenić, jakie wyniki wyszukiwania i konkretne witryny są wartościowe, więc oceny te wykonuje się ręcznie, wedle wytycznych z omawianego tu dokumentu.

Pracownicy Google oceniają wiele stron internetowych i wiele wyników wyszukiwania różnych wyrażeń. Dzięki ocenom mają zestaw danych, które zostały uznane za wartościowe przez ludzi. Następnie dane te służą do stworzenia mechanizmów (tzw. algorytmów), które automatycznie będą układać wyniki wyszukiwania tak, by u góry były witryny uznane przez oceniających za najbardziej wartościowe.

Innymi słowy, najpierw człowiek ocenia witryny i wyniki wyszukiwania dla konkretnych wyrażeń, a później buduje się działające automatycznie algorytmy tak, by wysoko w wynikach wyszukiwania były strony uznane za wartościowe, lub strony, które nie były ocenione przez człowieka, ale mają podobne cechy (np. zawierają dużo informacji branżowych, szybko się ładują).

Jak jest zaznaczone w artykule o udostępnieniu dokumentu, ocena strony przez pracownika Google nie wpływa bezpośrednio na pozycję witryny w wynikach wyszukiwania. Mechanizmy automatycznego ustalania rankingu Google są jednak budowane tak, by jak najlepiej odzwierciedlić ocenę człowieka, więc w praktyce jeśli strona jest oceniona jako wartościowa, to mechanizmy ustalające ranking będą zbudowane tak, by dojść do takiego samego wniosku.

W praktyce więc spełnienie wymogów podanych w dokumencie będzie miało wpływ na pozycję w wynikach wyszukiwania, choć nie bezpośrednio na skutek oceny człowieka. Twoja witryna może nie być jedną z ocenianych, ale jeśli spełnia wytyczne podobnie jak inna dobrze oceniona strona, to będzie wyżej w wynikach wyszukiwania.

Należy też pamiętać, że wymienione poniżej kryteria nie są jedynymi, które decydują o pozycji strony w Google. Są one jednak praktyczne i łatwe do zastosowania, a przy tym nie wymagają zmian technicznych na stronach. Zastosowanie się do wytycznych przyniesie korzyść nie tylko w postaci zwiększonego ruchu na stronie, lecz także podniesie autorytet, wiarygodność i wartość merytoryczną treści w oczach odwiedzających.

Zawartości i cele witryn

Każda podstrona witryny może być oceniana oddzielnie. Każda powinna także zawierać konkretny cel. Firma Google zdaje sobie sprawę, że celem może być nie tylko przekazanie wiedzy merytorycznej, ale także wyrażenie opinii, czy rozbawienie.

Cel powinien być jednak jasny, a główna treść musi go spełniać. Najczęściej główną treścią będzie tekst, obrazek lub film - powinny one jak najbardziej wyczerpywać temat. Oprócz niego wartościowa dla wyszukiwarki Google jest treść uzupełniająca (adnotacje, odnośniki do pokrewnych treści). Obecność reklam jest dopuszczalna i nie wpływa na obniżenie oceny strony (chyba, że są to reklamy uciążliwe).

Firma Google dostrzega, że niektóre małe firmy mogą mieć niewielkie strony, ograniczone do krótkiej oferty i danych kontaktowych. Takie witryny mogą zostać ocenione jako wartościowe, ale tylko, jeśli ktoś szuka informacji dokładnie o tej firmie.

Jeśli zaś wyszukiwanie dotyczy informacji o usługach, które są przez tą firmę oferowane, a na stronie firmy jest tylko krótka informacja o ich świadczeniu, to pod kątem właśnie informacji o usługach witryna zostanie oceniona jako mało wartościowa.

Dlatego też bardzo istotne jest, by na stronie wyjaśniać aspekty związane ze świadczonymi usługami. Przykładowo, jeśli dentysta napisze tylko, że wykonuje leczenie kanałowe, to nie będzie faworyzowany w wynikach wyszukiwania frazy "leczenie kanałowe". Jeśli jednak zamieści opis tego, w jakiej sytuacji wykonuje się takie leczenie, jakie metody można stosować, jakimi narzędziami dysponuje, to taka podstrona będzie oceniona jako wartościowa dla odwiedzającego i tym samym wyświetlana wysoko dla wyżej wymienionego wyrażenia.

Na co Google zwraca uwagę, wystawiając ocenę?

Sprawdzane jest, czy witryna posiada dane o autorze. Wskazany jest dział "Kontakt", "O nas" lub "Pomoc dla klientów" z danymi teleadresowymi, podnoszącymi wiarygodność witryny. Porady odnośnie zawartości tych działów znajdziesz w naszym artykule o działach i treściach niezbędnych na stronach internetowych.

Strony informujące o nowościach w danej branży nie muszą aktualizować starych treści, ale z czasem te informacje przestaną być wyświetlane w wynikach wyszukiwania, ponieważ nie będą już aktualne i wartościowe. Firma Google dopuszcza i zaleca bieżące aktualizowanie treści na stronach, włącznie ze zmianą daty publikacji artykułów na nowszą. Większe korzyści przyniesie więc posiadanie podstron dogłębnie i na bieżąco omawiających dane zagadnienie, niż tylko informowanie o nowościach z nim związanych. Dlatego też np. ten artykuł jest aktualizowany, gdy pojawiają się nowe wytyczne w dokumencie pierwotnym od firmy Google.

Kolejną istotną cechą jest reputacja witryny i firmy. Same oświadczenia na stronie są pomocne, ale nie wystarczające, by pracownik Google ocenił witrynę jako mającą autorytet. Sprawdzane są zewnętrzne źródła reputacji, takie jak: opinie klientów na innych witrynach, wypowiedzi na forach internetowych, otrzymane nagrody i wyróżnienia, wspomnienia w Wikipedii, wypowiedzi i polecenia ekspertów w branży, publikacje prasowe i telewizyjne dotyczące witryny i firmy. Dobrze jest więc zamieścić na swojej stronie odnośniki do wszelkich informacji świadczących o wysokiej reputacji firmy. Jednocześnie firma Google zaznacza, że brak jakichkolwiek przesłanek o reputacji firmy (co ma miejsce np. przy nowych działalnościach) nie będzie obniżał jej oceny. Oceniający są także wyczuleni na zwracanie uwagi na wiarygodność znalezionych opinii.

Oprócz reputacji pod uwagę brany jest także stopień wiedzy eksperckiej na temat branży oraz wiarygodność tej wiedzy i przekazywanych informacji. Im więcej więc zaświadczeń o poznaniu teorii i praktyki, a także podawania źródeł danych, tym lepiej.

Strona musi być także łatwa i przyjazna w użyciu, czyli:

  • czytelna (odpowiednie wielkości elementów, główna treść widoczna bez potrzeby przewijania strony w dół),
  • prosta w nawigacji (mieć wyraźne i jasne menu nawigacyjne),
  • nie powinna generować błędów,
  • musi się szybko ładować,
  • musi być dostosowana do wyświetlania i wygodnego użycia na urządzeniach przenośnych (telefony, tablety), co jest podkreślone w wielu miejscach dokumentu,
  • witryna nie musi przy tym wyglądać ładnie - ma być praktyczna i funkcjonalna, ale może przy tym być czarno-biała.

Co może zaszkodzić stronie internetowej?

Firma Google wymienia dokładne przykłady, które skutkują otrzymaniem przez witrynę niskiej oceny:

  • mało treści głównej (np. kilka zdań) i treści uzupełniającej,
  • treść uzupełniająca lub reklamy, które są uciążliwe (np. zakrywają ekran) lub nie są związane z główną treścią,
  • rzadkie aktualizacje witryny lub treści, gdy takie aktualizacje wydają się wskazane,
  • szata graficzna, która utrudnia dostęp do głównej treści, bądź rozprasza uwagę,
  • treść niskiej jakości: zmyślona, skopiowana, wprowadzająca w błąd, zapełniona obrazkami, które nic nie wnoszą lub tzw. "lanie wody",
  • brak odpowiedniej wiedzy eksperckiej, wiarygodności i autorytetu,
  • negatywna reputacja witryny lub firmy w ocenie innych ludzi i instytucji,
  • zamieszczanie reklam wewnątrz głównej treści, przez co uwaga czytającego jest przerywana,
  • złe zamiary - zamierzone lub będące skutkiem włamania,
  • zbyt częste, irytujące powtarzanie słów kluczowych.

Branże szczególnie istotne

Niektóre branże mają ścisły wpływ na pieniądze lub życie ludzkie. Ocena witryn w tych branżach jest więc bardziej dokładna i surowa.

Szczególnie istotnymi według Google są:

  • witryny oferujące możliwość przesyłania pieniędzy (sklepy internetowe, banki),
  • strony z doradztwem finansowym,
  • witryny związane ze zdrowiem, leczeniem i lekami,
  • strony o prawie,
  • inne istotne witryny, np. o adopcji, ubezpieczeniach.

Brak następujących informacji na tego typu witrynach owocuje przyznaniem niskiej oceny: informacji o pomocy dla klientów, danych kontaktowych, danych o autorach witryny. W szczególności samo zamieszczenie adresu e-mail i adresu pocztowego nie jest zadowalające dla tego typu witryn, bowiem nie wzbudza wystarczającej wiarygodności i zaufania.

 Jak istotne dla pozycjonowania są powyższe aspekty?

Pozycjonowanie to zbiór działań, których efektem jest uzyskanie wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania Google.

Pozycja witryny w rankingu zależy od ponad 200 czynników, które cały czas są zmieniane. W praktyce (doświadczenie naszej firmy, zajmującej obecnie 1. miejsce w Google dla wyrażenia "pozycjonowanie stron internetowych") można zauważyć, że w ostatnich latach jakość i ilość treści oraz renoma stron internetowych gra najważniejszą rolę. Możemy więc śmiało powiedzieć, że dostosowanie się do powyższych wytycznych jest kluczowe dla pozycjonowania.

O powyższe wytyczne opieramy także naszą ofertę pozycjonowania, tworząc witryny, które są przede wszystkim wartościowe dla odwiedzających, a zarazem niezwykle pożądane przez wyszukiwarkę Google. Zachęcamy do zapoznania się ze szczegółami naszej oferty.

Darmowa książka dla planujących zakup strony internetowej

Książka Zamawianie stron i sklepów internetowych od A do Z

Jeśli planujesz zakup strony, koniecznie pobierz i przeczytaj naszą książkę elektroniczną "Zamawianie stron i sklepów internetowych od A do Z". Dowiesz się z niej między innymi:

  • które oprogramowanie wybrać
  • jak sprawdzić wykonawcę
  • jakie są całkowite koszty
  • co będzie potrzebne
  • na co zwrócić uwagę
  • jak założyć stronę wielojęzyczną
  • co zagwarantuje sukces sklepu
  • jakie treści muszą znaleźć się na stronie

Kliknij, by pobrać książkę ZA DARMO!