Tworzenie i pozycjonowanie stron internetowych, które dostarcza Klientów

Co to jest pozycjonowanie i co musisz wiedzieć zanim podpiszesz umowę?

Co to jest pozycjonowanie stron internetowych?Pozycjonowanie - nazywane także SEO - to różne działania z zakresu informatyki, które mają na celu podwyższenie pozycji Twojej strony internetowej w wynikach wyszukiwania Google.

Im wyższa pozycja Twojej strony w wynikach wyszukiwania, tym więcej osób ją odwiedzi. Pozycjonowanie jest więc metodą marketingu w internecie - nie jedyną, ale najpopularniejszą i najbardziej opłacalną.

Przedstawiamy wszystkie sprawy, o których powinieneś wiedzieć, zanim nawiążesz współpracę z firmą pozycjonującą:

  • jak działa pozycjonowanie,
  • co to jest optymalizacja, słowa kluczowe i inne określenia, których używa się w rozmowach o tej usłudze,
  • ile trwa i kosztuje pozycjonowanie oraz jak rozplanować budżet,
  • na jakie zapisy w umowie należy zwrócić uwagę,
  • czym pozycjonowanie różni się od reklam Google Ads (dawniej AdWords),
  • czy można pozycjonować swoją stronę samodzielnie.

Odpowiemy też na najczęściej zadawane pytania, które Klienci kierują do firm świadczących taki rodzaj marketingu.

Razem są to wszystkie informacje, jakie powinieneś poznać, by być gotowym do zlecenia pozycjonowania.

Jak działa pozycjonowanie stron internetowych?

Wyjaśniliśmy już, czym jest pozycjonowanie. Wspomnieliśmy też, że mówi się na nie często SEO, co jest angielskim skrótem od wyrażenia Search Engine Optimization, które można przetłumaczyć jako pozycjonowanie dla silników wyszukiwarek internetowych. Pozycjonowanie oznacza więc dokładnie to samo, co SEO.

Gdy zlecisz pozycjonowanie strony firmie informatycznej, przystąpi ona do działań, na które składają się: zmiany wykonywane na Twojej stronie (tzw. optymalizacja Twojej witryny) oraz zmiany wykonywane na cudzych stronach internetowych.

Co to jest optymalizacja strony internetowej?

Optymalizacja strony internetowej to udoskonalenie jej treści tekstowej i jej kodu programistycznego, dzięki czemu strona zajmuje wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania Google.

Optymalizacja polega np. na lekkiej zmianie treści tekstów, tytułów, dodaniu zdjęć do treści, ale też przeprowadzeniu zmian technicznych, które są widoczne tylko dla wyszukiwarki Google, ale nie dla osób odwiedzających witrynę.

Absolutnym obowiązkiem jest regularne dodawanie do Twojej witryny tekstów na temat Twojej branży. Teksty te powinna przygotowywać firma pozycjonująca, która wie, jak je odpowiednio napisać dla potrzeb wyszukiwarki i jednocześnie odwiedzających. Przykładowo, nasza firma gwarantuje publikację 11 artykułów miesięcznie na Twojej witrynie. Jeśli są jakieś wątpliwości co do treści, wykonujemy do Ciebie szybki telefon z zapytaniem, jednak bardzo rzadko jest taka potrzeba.

Drugą składową pozycjonowania są działania wykonywane poza Twoją witryną. Dla nich nie ma już takiego zgrabnego określenia. Najczęstszym działaniem tego typu jest zamieszczenie wspomnienia o Twojej stronie na cudzej witrynie, wraz z odnośnikiem, czyli tekstem, który po kliknięciu przenosi internautę na Twoją stronę internetową.

Działa to podobnie do wizytówek w życiu codziennym. Jeśli zostawisz wizytówki u zaprzyjaźnionej firmy, to jej Klienci zauważą, że ta firma poleca Twoje usługi i rozważą odwiedzenie Twojej firmy. Podobnie w internecie: jeśli na zaprzyjaźnionej stronie jest odnośnik do Twojej witryny, to odwiedzający tą zaprzyjaźnioną stronę zobaczą wspomnienie o Twojej i będą mogli ją odwiedzić.

Wyszukiwarka Google zauważa zaś takie polecenia w internecie. Jeśli widzi, że wartościowe witryny polecają Twoją stronę przez zamieszczenie do niej odnośnika u siebie, to automatycznie podwyższa renomę i pozycje Twojej strony internetowej. Zasada jest więc prosta i taka, jak w życiu codziennym: im więcej osób Cię poleca, tym więcej masz odwiedzin, tym większa Twoja renoma i tym łatwiej Cię znaleźć, gdy ktoś szuka usług z Twojej branży.

Na tym głównie polegają działania pozycjonujące podejmowane poza Twoją stroną internetową.

Podsumowując: pozycjonowanie (SEO) = optymalizacja (zmiany na Twojej stronie) + działania podejmowane poza Twoją witryną.

Jak dobrze wybrać firmę pozycjonującą?

Celowo pytamy, jak wybrać firmę, a nie pojedynczego pozycjonera. Do 2016 roku pozycjonowanie mogła realizować jedna osoba, ponieważ zazwyczaj wystarczały do tego w pełni zautomatyzowane programy, do których po prostu wpisywało się adres Twojej strony, a program robił resztę. I to działało.

Od 2016 roku jest już zupełnie inaczej. Wyszukiwarka Google uodporniła się na takie masowe manipulowanie wynikami wyszukiwania i te automatyczne działania, które kiedyś przynosiły korzyści, teraz przynoszą kary. Kary przyznawane są także automatycznie przez komputery, a nie tylko ręcznie przez ludzi, więc jeśli pozycjonowanie jest wykonywane w amatorski sposób, to przyniesie stronie karę i drastyczny spadek ruchu. Kary takie nazywamy filtrami lub banami od Google.

Co to jest filtr w pozycjonowaniu?

Filtr to ograniczenie wyświetlania Twojej strony w wynikach wyszukiwania Google dla niektórych wyrażeń, przyznawany na skutek amatorskiego pozycjonowania.

Jeśli strona otrzyma filtr od Google, ruch na niej natychmiast spada o kilkadziesiąt procent. Usunięcie filtra trwa miesiącami.

Co to jest ban w pozycjonowaniu?

Ban to całkowite usunięcie Twojej witryny z wyników wyszukiwania Google dla wszystkich wyrażeń, przyznawany na skutek amatorskiego pozycjonowania.

Jeśli strona otrzyma bana od Google, to ruch na niej natychmiast spada prawie do zera. Usunięcie bana trwa miesiącami i często okazuje się, że jest to niemożliwe, a wszelkie zainwestowane w stronę pieniądze przepadają. Trzeba wtedy stworzyć zupełnie nową witrynę i zacząć marketing od początku.

Jak więc widzisz, nie ma tu miejsca na żadne działania zarówno pojedynczego pozycjonera, jak też amatorskiej firmy pozycjonującej. Pozycjonowanie trzeba zlecić firmie, która się na tym dogłębnie zna i potrafi to udowodnić.

Przykładowo, nasza firma - Sukces Strony - od lat zajmuje czołową pozycję w wynikach wyszukiwania Google dla wyrażenia "pozycjonowanie stron internetowych" (kliknij, by sprawdzić), wyprzedzając przy tym blisko milion konkurencyjnych witryn, które właśnie pozycjonowanie oferują. To jest konkret, poświadczający umiejętności i działania zgodne z obecnymi oczekiwaniami firmy Google. Takimi kryteriami należy kierować się, szukając firmy pozycjonerskiej. Po przeczytaniu tego artykułu zapoznaj się z naszą ofertą pozycjonowania (przypomnimy o tym jeszcze na końcu tekstu).

Wiele firm pozycjonujących wykonuje optymalizację Twojej strony tylko jeden raz - na początku współpracy. Wyszukiwarka Google przeprowadza zaś rocznie około 500 zmian w metodzie tworzenia swoich rankingów. Potrzebne jest monitorowanie tych działań i wprowadzanie usprawnień do Twojej strony, co przykładowo nasza firma robi standardowo w ramach budżetu miesięcznego na pozycjonowanie.

Ile trwa pozycjonowanie?

Podobnie jak w życiu codziennym nowa firma musi zdobyć renomę, by być znaną i by ludzie do niej trafiali, tak też w internecie aby być wysoko w wynikach wyszukiwania, trzeba zdobyć renomę w oczach wyszukiwarki Google.

Renomy nie da się zdobyć z dnia na dzień. Trwa to miesiącami i to niezależnie od tego, kto pozycjonowanie wykonuje.

Przyjmij, że efekty pozycjonowania w postaci zwiększonego ruchu na stronie będą widoczne po 7 - 10 miesiącach od rozpoczęcia pozycjonowania, a w ciągu 3 pierwszych miesięcy ruch może wcale nie drgnąć.

Pozycjonowanie musi być wykonywane w sposób ciągły. Nawet kilkudniowe zaprzestanie takich działań może spowodować wyraźnie gorsze efekty, niż gdyby pozycjonowanie było wykonywane bez przerwy. Należy więc pilnować terminów płatności za usługę.

Nie ma szans pozycjonowanie "co drugi miesiąc" - nie przyniesie to żadnych wartościowych rezultatów.

Szczególnie branże sezonowe powinny mieć na uwadze czas związany z pozycjonowaniem. Przykładowo: jeśli sprzedajesz narty, jest listopad - zbliża się zima - i pomyślałeś nad pozycjonowaniem, to jest już o kilka miesięcy za późno. Główne efekty pojawią się za kilka miesięcy, czyli akurat wtedy, gdy sezon będzie się kończył. Działania SEO trzeba więc rozpocząć z wyprzedzeniem.

Ile kosztuje pozycjonowanie?

Wspomnieliśmy już, że pozycjonowanie wykonywane przez pojedynczą osobę lub amatorską firmę zazwyczaj skończy się otrzymaniem przez Twoją stronę kary (filtra lub banu). Pozycjonowanie od 2016 roku trzeba wykonywać ręcznie, a nie automatycznie, i wymagany jest do tego zespół ekspertów, autorów treści tekstowej na Twoją witrynę (tzw. copywriterów) i zakup wielu licencji na oprogramowanie komputerowe wspomagające pozycjonowanie.

Pociąga to za sobą ceny, których nie da się obniżyć, jeśli marketing ma być skuteczny i bezpieczny.

W naszej firmie pozycjonowanie kosztuje w wersji podstawowej 2000 zł, a w budżecie rekomendowanym dla małych firm - 3200 zł netto miesięcznie. Również solidna konkurencja ma ceny wyrażone w tysiącach złotych.

Część pozycjonerów wciąż oferuje swoje usługi w cenach od 100 do 500 zł miesięcznie. Nie widzimy żadnych realnych szans, by w takim budżecie wykonać tą usługę inaczej, niż w sposób automatyczny, co jak wiemy kończy się karą dla pozycjonowanej witryny.

Jeśli planujesz wydać na pozycjonowanie kwoty rzędu kilkuset złotych miesięcznie, zalecamy przeznaczenie tego budżetu na innego rodzaju marketing, ponieważ w pozycjonowaniu za tą cenę można sobie bardziej zaszkodzić, niż pomóc.

Gwarancje i rozliczanie się za efekt w pozycjonowaniu

Profesjonalne firmy oferują pozycjonowanie w ramach stałej, miesięcznej opłaty abonamentowej.

Firmy amatorskie oferują tzw. płatność za efekt, czyli obietnicę, że opłata będzie pobrana tylko, jeśli Twoja witryna będzie na określonej pozycji w wynikach wyszukiwania. Brzmi to dobrze, jednak prawie zawsze płatność za efekt jest skrajnie niekorzystną pułapką ze względu na haczyki w umowach.

Płatności za efekt prawie zawsze są niewielkie - rzędu kilkuset zł i są pobierane tylko, gdy pozycje są takie, jak ustalono. Problem w tym, że jak wyjaśniliśmy, przy budżecie rzędu kilkuset zł miesięcznie nie ma żadnych szans na pozycjonowanie w inny sposób, niż automatycznie, co bardzo często kończy się karami.

W dodatku skoro płacisz za efekt, to dopóki tego efektu nie ma, to nie płacisz nic, albo symboliczne kwoty. Powstaje więc pytanie: jak można wykonać jakąkolwiek usługę przy budżecie zerowym lub symbolicznym? Tylko automatycznie.

W 90% przypadków przyniesie to kary dla witryny i niemiłe zakończenie współpracy z pozycjonerem. W 10% przypadków (decyduje szczęście) przyniesie to oczekiwane rezultaty.

Firmy oferujące pozycjonowanie za efekt zarabiają na tych 10% sukcesów, ale też na pozostałych 90% porażek.

Otóż umowy tego typu zawierają minimalne okresy pozycjonowania - zazwyczaj rok lub dwa lata. Jeśli przed tym terminem chce się zakończyć współpracę (np. z powodu nałożenia kary na stronę), to trzeba płacić za zerwanie umowy przed czasem. Często obowiązuje także kilkumiesięczny termin wypowiedzenia, w trakcie którego również trzeba płacić.

Rzeczone 90% zawiedzionych Klientów ma więc możliwości: zerwać umowę i zapłacić karę, albo utrzymywać umowę i jednocześnie zawrzeć nową umowę z profesjonalną firmą pozycjonującą. Jeśli ta nowa firma osiągnie dobre efekty, to opłata należeć się jednak będzie nie tylko jej, ale też starej firmie, z którą wciąż ma się zawartą umowę.

Tym sposobem niezależnie od dokonanych przez Ciebie wyborów, firma pozycjonująca zarobi nawet, jeśli Twoja witryna otrzyma karę.

Innym częstym oszustwem w pozycjonowaniu za efekt jest dodanie Twojej strony do Map Google. Mapy często wyświetlają się w Google nad normalnymi wynikami i to, że jest się na mapie, wcale nie oznacza, że strona jest wypozycjonowana, tylko, że jest akurat blisko geograficznie.

Podobny chwyt: wyszukiwarka Google wyżej wyświetla te strony internetowe, które w przeszłości odwiedziłeś. Zakłada bowiem, że jest duża szansa, że szukasz strony, na której już byłeś, a nie zupełnie nowej.

Ponieważ wyniki wyszukiwania są w ten sposób dostosowane do Twojej lokalizacji geograficznej, do listy wcześniej odwiedzonych stron i do innych podobnych czynników, to nie da się obiektywnie stwierdzić, na której pozycji jest dana witryna. Można to podać tylko z pewnym przybliżeniem.

W płatności za efekt często wykorzystuje się ten fakt i pokazuje na dowód osiągnięcia sukcesu np. wyniki wyszukiwania przeprowadzonego z pobliskiego miasta, podczas gdy cała reszta Polski strony nie widzi wcale mimo szukania dokładnie tego samego wyrażenia.

Wreszcie, ostatnim trikiem stosowanym w pozycjonowaniu za efekt jest dobieranie takich wyrażeń do pozycjonowania, dla których łatwo można osiągnąć wysokie pozycje, ale których szuka niewielu internautów. Wysoka pozycja nie przekłada się więc automatycznie na wysoki ruch na stronie.

Profesjonalne firmy pozycjonujące nie muszą desperacko obiecywać efektów, ponieważ mogą się nimi pochwalić i je udowodnić przed nawiązaniem współpracy. Wyjaśnimy to na przykładzie naszej firmy - Sukces Strony.

Jak powinna wyglądać umowa o pozycjonowanie?

Wspominaliśmy już, że nasza firma jest na czołowym miejscu w wynikach wyszukiwania dla wyrażenia "pozycjonowanie stron internetowych". Nie musimy więc obiecywać cudów, by pozyskać Klientów - mamy ich ze względu na faktyczne rezultaty, a nie ze względu na obietnice. Kieruj się faktami, a nie obietnicami.

Pozycjonujemy też na ponad 100 różnych wyrażeń, więc to, czy strona jest o oczko wyżej, czy niżej w wynikach wyszukiwania dla jednej frazy nie ma znaczenia, bo jest przynajmniej 99 innych wyrażeń, dla których może być wyżej.

Jak wyjaśniliśmy, nie da się obiektywnie określić pozycji strony w wynikach wyszukiwania, ale można obiektywnie sprawdzać wzrost ruchu na stronie. Zamiast więc monitorować szczegół techniczny marketingu, jakim jest pozycja (która w dodatku zmienia się prawie codziennie), monitorujemy liczbę wejść na Twoją stronę i zwracamy uwagę, by przekładały się one na nowych Klientów dla Ciebie.

Pamiętaj: pozycja to szczegół techniczny, zaś dla Ciebie liczy się ruch na stronie i Klienci, których dzięki temu zyskujesz.

Jeśli ruch na stronie nie rośnie w sposób oczekiwany, po prostu podejmujemy dodatkowe działania w ramach tego samego budżetu miesięcznego na pozycjonowanie.

Dodatkowo nie trzymamy swoich Klientów siłą - w każdej chwili można zrezygnować z dalszej współpracy, nie ponosząc jakichkolwiek dalszych kosztów. Motywuje nas to do solidnej pracy - zależy nam, by Klienci byli z nami ze względu na korzyści z tego płynące, a nie ze względu na zobowiązanie wpisane do umowy.

Każda płatność dokonywana jest z góry. Nigdy nie powstanie więc sytuacja, w której jesteś nam dłużny pieniądze. Jeśli zapłacisz z opóźnieniem, także z opóźnieniem przystąpimy do dalszych działań. Jest to więc dla Ciebie w pełni bezpieczne pod względem finansowym.

W swojej pracy stosujemy wyłącznie działania wykonywane ręcznie, więc praktycznie nie ma możliwości, by strona otrzymała na ich skutek jakąkolwiek karę. Postępujemy zgodnie z zaleceniami firmy Google.

Pozostaje jeszcze ostatnia kwestia wymieniona przy okazji omawiania płatności za efekt: dobór właściwych wyrażeń do pozycjonowania, czyli tzw. słów kluczowych.

Co to jest słowo kluczowe?

Słowo kluczoweSłowo kluczowe to wyraz lub kilka wyrazów, które internauci wpisują do wyszukiwarki Google, by znaleźć to, czego szukają. Pozycjonowanie ukierunkowane jest na popularne słowa kluczowe.

Przykładowe słowo kluczowe to "hotel" lub "hotele w krakowie". W branży informatycznej przyjęło się mówić "słowo kluczowe" nawet, jeśli ma się na myśli kilka wyrazów.

Na początku współpracy wykonujemy jednokrotnie analizę Twojej branży, słów kluczowych i konkurencji. Znajdujemy w ten sposób ponad 100 słów kluczowych z Twojej branży, które są stosunkowo często poszukiwane przez internautów (liczby wyszukań podaje firma Google). Następnie sortujemy słowa kluczowe według siły witryn konkurencyjnych do Twojej. Dzięki temu rozpoczynamy pozycjonowanie od słów najłatwiejszych do wypozycjonowania, by ruch na Twojej stronie pojawił się jak najszybciej, stopniowo przechodząc do coraz trudniejszych fraz (co miesiąc rozszerzamy pozycjonowanie o 11 słów kluczowych z wykonanej analizy). Wszystkie dane liczbowe wraz z objaśnieniami otrzymujesz w ramach raportu po wykonaniu rzeczonej analizy.

Takie jasne wyjaśnienia metod działania powinna przedstawić każda profesjonalna firma pozycjonująca, nie zasłaniając się obietnicami. Wszystko musi mieć logiczny sens, bo samo pozycjonowanie w założeniu także jest bardzo zbliżone do polecania swoich usług w życiu codziennym.

Jak istotna jest wysoka pozycja w Google?

Wbrew pozorom, najwyższe pozycje na najbardziej popularne słowa kluczowe wcale nie odpowiadają za większość ruchu na stronach internetowych. Nie dadzą Ci one także najbardziej wartościowych Klientów. Wyjaśnimy to na przykładzie.

Załóżmy, że prowadzimy firmę, która zajmuje się wykonywaniem tarasów i ogrodzeń z betonu. Zależy nam na dotarciu do Klientów, więc zlecamy pozycjonowanie.

Najpopularniejszym słowem kluczowym w tej branży jest "beton". Załóżmy, że takiej frazy szuka 100 tysięcy osób miesięcznie. Jeśli będziemy na pierwszym miejscu dla wyrażenia "beton", otrzymamy dużo ruchu. Nie będzie on natomiast wartościowy, ponieważ ogromna część szukających nie będzie potrzebować wykonywania tarasów lub ogrodzeń, tylko będzie szukać innych kwestii związanych z betonem, np. przepisów na wykonanie mieszanki betonowej, robienia wylewek poziomujących podłogę w mieszkaniach, czy bloczków betonowych służących do budowy ścian piwnic.

Tak krótkie słowo kluczowe jest więc często szukane, ale jest zbyt ogólne, by ruch z niego płynący był wartościowy.

Rozważmy teraz kilkuwyrazowe słowa kluczowe: "ogrodzenia betonowe", "tarasy z betonu" i "beton w ogrodzie". Załóżmy, że każdej z tych fraz szuka miesięcznie po 50 tysięcy osób. Każda z tych fraz jest więc mniej popularna, niż "beton", ale razem wszystkie trzy dają 3 * 50 tysięcy = 150 tysięcy wyszukań miesięcznie. Pierwsza pozycja dla tych fraz da więc znacznie więcej ruchu, niż dla wyrażenia "beton". W dodatku osoby, które trafią na naszą stronę, szukają faktycznie tych usług, które oferujemy.

Te mniej popularne słowa kluczowe sumarycznie dadzą więc więcej ruchu i o wyższej wartości, niż pojedyncze, bardziej popularne słowa kluczowe.

Przykładowe słowo kluczowe "ogrodzenia betonowe" jest już dosyć precyzyjne - ponieważ jest dłuższe. Mimo to, część osób będzie szukać informacji o tym, jak samodzielnie wykonać ogrodzenie, a nie będzie chciała znaleźć kogoś, kto zrobi to za nich.

Jeśli więc jeszcze bardziej wydłużymy słowo kluczowe (np. "sprzedaż ogrodzeń betonowych"), to wyszukań tego słowa kluczowego będzie jeszcze mniej, ale takich dłuższych słów kluczowych będzie aż tak dużo, że razem ich ruch będzie znacznie większy, niż tych krótszych sformułowań.

Przedstawmy to na obrazku:

Słowa kluczowe

Biorąc pod uwagę wszystkie zapytania, które kierują internautów na stronę, najpopularniejsze zapytanie "beton" odpowiada za jedynie 9.9% ruchu, zaś 69.3% ruchu pochodzi z dodania liczby wyszukań wszystkich pozostałych, dłuższych słów kluczowych.

Zobaczmy te same liczby wyszukań w postaci innego wykresu:

Wykres odwiedzalności strony

Jak widzisz, pojedyncze słowo kluczowe "beton" jest najczęściej poszukiwane, ale tych mniej popularnych słów kluczowych jest tak dużo, że dają łącznie o wiele więcej ruchu.

Długa niebieska linia w prawej części wykresu symbolizuje słowa kluczowe rzadziej poszukiwane, których jest jednak bardzo dużo (dlatego linia jest długa). Ta długa linia może Ci się kojarzyć z ogonem. Stąd powstało określenie długi ogon słów kluczowych, zaś lewa, krótsza część wykresu to krótki ogon słów kluczowych.

Co to jest długi ogon słów kluczowych?

Długi ogon słów kluczowychDługi ogon słów kluczowych (ang. long-tail SEO) to rzadko szukane w Google wyrażenia, których jest jednak tak dużo, że razem ich liczba wyszukań przewyższa najpopularniejsze frazy.

Wypozycjonowanie strony na dłuższe słowa kluczowe jest znacznie szybsze, niż na te popularne wyrażenia. Konkurencja w pozycjonowaniu na długi ogon jest znacznie mniejsza, niż w pozycjonowaniu na krótki ogon.

W pozycjonowaniu na długi ogon ryzyko otrzymania jakiejkolwiek kary jest znikome.

Co to jest krótki ogon słów kluczowych?

Krótki ogon słów kluczowychKrótki ogon słów kluczowych (ang. short-tail SEO) to najpopularniejsze wyrażenia wyszukiwane w Google, których jest niewiele, a konkurencja na nie jest duża.

Pozycjonowanie na krótki ogon, czyli kilka tylko wyrażeń, kończy się najczęściej otrzymaniem kary od Google za zbytnie manipulowanie wynikami wyszukiwania.

Dlatego też przykładowo nasza firma pozycjonuje na minimum 100 słów kluczowych i skupia się na długim ogonie.

Wysokie pozycje dla najpopularniejszych słów kluczowych są efektem opanowania swojej branży dla mniej popularnych słów kluczowych. Jest to logiczne: przecież firma znajdująca się wysoko dla wyrażenia "beton" nie może być niezauważalna w wynikach wyszukiwania dłuższych wyrażeń związanych z betonem. Normalny rozwój biznesów jest taki, że najpierw opanowuje się małą część branży, później coraz większą, by wreszcie być na czele rynku. Dokładnie tak samo jest w internecie - najpierw należy pozycjonować się na mniej popularne wyrażenia, a z czasem stanie się liderem swojej branży.

Przyjmowanie za cel początkowy najpopularniejszych słów kluczowych jest więc skazaniem się z góry na porażkę. Firma pozycjonująca musi działać mądrze i mieć na względzie dostarczenie Tobie Klientów zainteresowanych Twoją ofertą, a nie walczenie o konkretne pozycje, które nie przynoszą tylu Klientów.

Jeśli chcesz dogłębniej zrozumieć zagadnienie krótkiego i długiego ogona słów kluczowych, zobacz nasz artykuł: pozycjonowanie stron internetowych.

Czym różni się pozycjonowanie od reklamy Google Ads (dawniej AdWords)?

Różnica między pozycjonowaniem a AdWordsW wynikach wyszukiwania Google oprócz znalezionych stron (ich pozycja zależy od jakości ich pozycjonowania), pojawiają się też reklamy odpłatne i - czasami - mapy Google z zaznaczonymi siedzibami różnych instytucji. Obrazek obok prezentuje, gdzie wyświetlane są te elementy.

Jak widać, czasami nawet zajmowanie pierwszej pozycji wiąże się z faktyczną obecnością w dolnej części wyników wyszukiwania (obszar zaznaczony na niebiesko). Tak źle jest jednak bardzo rzadko - zazwyczaj reklam jest mniej, a wyniki pochodzące z Map Google są wyświetlane tylko dla niektórych zapytań.

Pomarańczowe obszary, widoczne na powyższym obrazku, wyświetlają reklamy płatne w ramach usługi o nazwie Google Ads (dawniej AdWords). Polega ona na tym, że jeśli internauta kliknie w taką reklamę, to wtedy i tylko wtedy zapłacisz za tą reklamę, w kwocie orientacyjnie od 50 gr do 3 zł (przy czym często są to 2 zł). Dlatego też taka forma reklamy nazywa się reklamą płatną za kliknięcia.

Zaletą Google Ads nad pozycjonowaniem jest natychmiastowy ruch na stronie - zaraz po przelaniu środków. Wadą jest cena - w ciągu roku za ten sam ruch pozyskany na skutek pozycjonowania zapłacisz około 8 razy mniej, niż w Google Ads. Jeśli skończą Ci się fundusze na reklamę, ruch na Twojej witrynie zmaleje natychmiast do zera.

Zajmowanie miejsca w zwyczajnych, naturalnych wynikach wyszukiwania na skutek pozycjonowania nie wiąże się natomiast z żadnymi opłatami za kliknięcia. Po wstrzymaniu pozycjonowania renoma witryny pozostaje, a ruch utrzymuje się przez wiele miesięcy.

Pozycjonowanie jest więcej znacznie bardziej opłacalne, niż Google Ads.

Najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi związane z pozycjonowaniem

Pytania, które kierują do nas Klienci, powtarzają się w 90% przypadków. Poniżej zebraliśmy je więc wraz z odpowiedziami.

Czy samodzielne pozycjonowanie jest możliwe i bezpieczne?

W dużym zakresie pozycjonowanie można wykonywać samodzielnie, niskim kosztem (2000 zł jednorazowo). Przygotowaliśmy w tym celu kurs pozycjonowania bez wiedzy informatycznej - dla początkujących.

Jaki wpływ na pozycjonowanie mają treści publikowane na Facebooku i w innych serwisach społecznościowych?

Wszelka działalność na Facebooku, Twitterze i w innych serwisach społecznościowych ma prawie zerowy wpływ na pozycjonowanie.

Serwisy społecznościowe oferują marketing innego rodzaju, a ich powiązania z wyszukiwarką Google są celowo ograniczone.

Oczywiście ze względu na możliwość dotarcia do Twoich stałych Klientów powinieneś regularnie publikować treści na Facebooku, ale bezpośredniego wpływu na pozycjonowanie to mieć nie będzie.

Czy za pozycjonowanie można rozliczać się w oparciu o ruch na stronie lub faktyczną sprzedaż?

Liczbę odwiedzin witryny można sztucznie podnieść, więc taka forma rozliczania nie ma sensu.

Faktyczna sprzedaż w Twojej firmie zależy zaś nie tylko od tego, czy dużo osób odwiedza Twoją stronę, ale też od Twojej oferty: czy sprzedajesz to, czego ludzie szukają? Czy ceny są akceptowalne? Czy obsługa Klienta jest zadowalająca? Czy telefony są szybko odbierane? Czy sposoby płatności i wysyłki są zgodne z potrzebami kupujących? Czy opisy Twoich produktów lub usług są jasne?

Ze względu na te kwestie, rozliczanie pozycjonowania w oparciu o faktyczną sprzedaż nie jest możliwe.

W praktyce najrozsądniejszym rozwiązaniem dla Ciebie i dla firmy pozycjonującej jest stała opłata abonamentowa w ramach umowy, którą można bez konsekwencji rozwiązać w dowolnej chwili. Wtedy sam oceniasz, czy pozycjonowanie dostarcza Ci tylu zainteresowanych Klientów, że warto je kontynuować.

Czy dobrze rozumiem, że na pozycjonowanie w pierwszym roku przy standardowym budżecie muszę mieć uskładane: 12 miesięcy * 3200 zł miesięcznie = prawie 40 tysięcy złotych?

Pytanie to pada bardzo często. Nie, nie trzeba mieć takiej kwoty.

Załóżmy, że z bieżącej sprzedaży w firmie jeszcze nie możesz pokryć całego kosztu pozycjonowania, ale możesz wygospodarować np. 1600 zł miesięcznie. Jest to połowa kwoty miesięcznej. Pozycjonowanie ma sens, jeśli wykonuje je się przynajmniej 3 miesiące. To oznacza, że brakuje Ci drugiej połowy: 3 miesiące * 1600 zł = 4800 zł. Wystarczy, że masz 4800 zł w zapasie i miesięcznie z bieżących zarobków dopłacisz resztę, a już można rozpocząć pozycjonowanie. Z czasem będziesz mógł coraz więcej tej kwoty pokrywać z bieżących dochodów.

Trzeba także pamiętać, że pozycjonowanie jest wykonywane przez 365 dni w roku i jest to inwestycja, która ma się zwrócić, a nie jednorazowy wydatek bez żadnych korzyści. Nie należy więc sumować miesięcy do pełnego roku, ponieważ nie ma to sensu: równie dobrze można zsumować wydatki na najbliższe 2-3 lata lub dojść do wniosku, że na składki ZUS przeznaczamy minimum kilkanaście tysięcy złotych rocznie, mając w zamian wątpliwe korzyści.

W tym kontekście pozycjonowanie jest jedną z najbardziej opłacalnych inwestycji, jakie może podjąć firma.

Co to jest TOP1, TOP3, TOP5, TOP10?

Mówiąc np. "TOP 10" ma się na myśli zajmowanie przez stronę jednej z 10 pierwszych pozycji w wynikach wyszukiwania Google. Angielski wyraz top tłumaczy się jako "najwyższy", więc dosłownie jest to najwyższa dziesiątka wyników wyszukiwania.

Jeśli mówimy TOP 5, chodzi o pozycje od 1 do 5 itd... TOP 1 oznacza zaś zajmowanie pierwszej pozycji w wynikach wyszukiwania.

Wyrażenia TOP używają najczęściej firmy, które rozliczają się w oparciu o pozycje, co - jak wyjaśniliśmy powyżej - nie jest obiektywne, ani sensowne.

Ruch w mojej branży występuje tylko w kilku miesiącach sezonowych w roku. Czy wystarczy, że będę pozycjonować się przed sezonem?

Częstym problemem reprezentantów branż sezonowych jest założenie, że marketing w postaci pozycjonowania wykonywany będzie tylko przed sezonem, a w miesiącach, w których w branża nie funkcjonuje (np. wynajem domków letniskowych w zimie), żadne działania pozycjonujące nie będą wykonywane.

Trzeba pamiętać, że pozycje w wynikach wyszukiwania wylicza automatycznie komputer, który przez cały rok obserwuje konkurencję. Jeśli w miesiącach poza sezonem pozycjonowanie będzie wstrzymane, to konkurencja, która się wtedy pozycjonuje, zyska kilka miesięcy przewagi nad Twoją firmą. Twoja strona zostanie zaś przez Google zapomniana, a jej renoma i pozycje zostaną obniżone, bo przecież na witrynie nic się nie działo miesiącami.

Wyszukiwarki nie obchodzi sezonowość - trzeba o tym pamiętać, jeśli jest się w takiej branży. Pozycjonowanie należy realizować przez cały rok.

Czy pozycjonowanie zawsze działa? A co w sytuacji, gdy efektów nie będzie?

Jeśli pozycjonowanie jest wykonywane przez profesjonalistów, to zwiększony ruch na Twojej witrynie i większe zainteresowanie Twoich Klientów jest wyłącznie kwestią czasu. Czasami efekty te są widoczne po 3 miesiącach, czasami po 10. Dla bezpieczeństwa należy przyjąć, że korzyści pojawią się między 7 a 10 miesiącem współpracy, co jest zależne od branży i konkurencji.

Szansa, że efektów wcale nie będzie, istnieje w teorii profesjonalnych firm pozycjonujących i niestety w praktyce firm amatorskich. Podobnie np. kupując samochód nie wiemy, czy nie okaże się on wadliwy. Jak z każdym wydatkiem, trzeba wybrać najbardziej wiarygodną ofertę, by zniwelować szanse niepowodzenia do prawie zera.

Czy można osobno kupić raport z analizy branży, słów kluczowych i konkurencji?

Tak, jest możliwość, by zakupić w naszej firmie tylko wykonanie analizy i sporządzenie raportu słów kluczowych często poszukiwanych przez internautów w Twojej branży, wraz ze sprawdzeniem i porównaniem stanu Twojej witryny w stosunku do konkurencyjnych stron dla każdej ze znalezionych minimum 100 fraz.

Efektem analizy jest raport z minimum 100 słów kluczowych, które są posegregowane według trudności prześcignięcia konkurencji w pozycjonowaniu. Dostarczone są też wszystkie dane liczbowe, w tym dane miesięcznej liczby wyszukań od firmy Google, co podpowie Ci, których produktów lub usług w Twojej branży szuka się najczęściej i w jakim brzmieniu (np. "elewacje domów", czy "elewacje budynków", dla których Google prowadzi osobne rankingi).

Analiza płatna jest jednorazowo w wysokości 2800 zł netto. Klienci często kupują ją z wyprzedzeniem, by lepiej poznać swoją branżę i rozważyć cele sprzedażowe.

Czy mogę zobaczyć wzór umowy o pozycjonowanie w firmie Sukces Strony?

Oczywiście. Kliknij tutaj, by zobaczyć wzór umowy, którą podpisujemy z Klientami w ramach pozycjonowania.

Chcesz zamówić pozycjonowanie lub masz inne pytania?

Jeśli chcesz zamówić pozycjonowanie lub samą analizę branży, słów kluczowych i konkurencji na nie, skontaktuj się z nami:

Zdjęcie autora: Krzysztof Trynkiewicz - Manager pozycjonowania

Autor: Krzysztof Trynkiewicz - Manager SEO w agencji Sukces Strony

Manager pozycjonowania z 15-letnim doświadczeniem opartym na pracy przy kilkuset projektach, w tym międzynarodowych z ruchem powyżej 150 milionów miesięcznych użytkowników. Analityk sklepów internetowych, programista, autor publikacji prasowych, wywiadów w telewizji, radiu i prasie. Prelegent konferencji. Nadzorca systemu WordPress w Polsce. Absolwent kierunku Informatyka na Uniwersytecie Jagiellońskim.

Pozycjonujemy strony internetowe. Od 5 lat w czołówce Polski!

Pozycjonowanie stron internetowych

Od 5 lat i obecnie zajmujemy miejsce w ścisłej czołówce w wynikach wyszukiwania Google wyrażenia "pozycjonowanie stron internetowych" na całą Polskę, wyprzedzając przy tym niemal milion witryn konkurencji, która specjalizuje się dokładnie w oferowaniu pozycjonowania.

Jeśli Ty też chcesz osiągnąć sukces, zapoznaj się z naszą ofertą pozycjonowania stron internetowych lub jeśli chcesz pozycjonować samodzielnie - z naszym kursem pozycjonowania bez nauki informatyki!